VW og Xpeng etablerer to fælles udviklingscentre i Kina. Fremover skal Xpeng lave al elektronik i VWs elbiler til det kinesiske marked.
For knapt et år siden købte VW en andel på 4,99 pct. af den relativt nystartede kinesiske elbil-producent Xpeng for godt fem milliarder kroner. Dengang blev der spekuleret i, om det var en falliterklæring for VW, at det var nødvendigt at købe sig adgang til Xpengs teknologier inden for f.eks. software og lynopladning. Eller om det bare var en hurtig og billig måde at øge VWs konkurrenceevne på.
Nu får vi mere indsigt i, hvad samarbejdet mellem den tyske bilgigant og den kinesiske upstart kommer til at handle om. Og umiddelbart ser det ud til, at Xpeng kommer til at udvikle en større del af teknologien til VWs fremtidige elbiler. I hvert fald til det kinesiske marked.
I en pressemeddelelse fortæller Xpeng, at man i fællesskab med VW åbner to nye udviklingscentre i Kina. De to centre skal huse ingeniører fra både Xpeng og VW, der i fællesskab skal udvikle og accelerere udviklingen af en ny elbil-arkitektur. Altså elektroniske komponenter, moduler og det avancerede, interne netværk i fremtidens elbiler.
VW får kinesisk fart på
Udgangspunktet bliver en kinesisk udgave af VWs mere end fem år gamle MEB-platform. Det vil sige tyskerne leverer især noget hardware, mens kineserne må formodes at fokusere på software og elektronik. Det flugter også godt med de to parters kernekompetencer: VWs MEB-platform bruges i et væld af biler – selv Ford har købt den. Til gengæld har det knebet for tyskerne at få styr på den vitale software. Her har Xpeng imponeret med lynhurtig udvikling af nye modeller som G9 og G6.
Samarbejdet mellem VW og Xpeng skal da også allerede i 2026 udmønte sig i den første, fællesudviklede bil. Set med tyske øjne er det en kort udviklingstid for en ny bilmodel. VW har så at sige købt sig adgang til kinesisk udviklingshastighed med samarbejdet med Xpeng: En af kinesisk bilindustris store fordele er, at man er i stand til at udvikle nye biler på cirka den halve tid sammenlignet med europæiske konkurrenter. Det gør både bilerne billigere og teknologisk up to date.
40 pct. billigere
I første omgang skal det tysk-kinesiske samarbejde resultere i billige elbiler til det kinesiske marked.
”Fra 2026 vil alle elbiler fra Volkswagen-mærket i Kina være udstyret med denne kraftfulde og effektive arkitektur,” fastslår chefen for VW i Kina, Ralf Brandstätter.
På sigt er det nærliggende, at samarbejdet med Xpeng vil omfatte VWs elbiler til resten af verden. Selve kernen i samarbejdet er at gøre fremtidens elbiler billigere. VW og Xpeng har tidligere talt om, at deres nye elbil-arkitektur skal reducere omkostningerne med 40 pct. Den udvikling er der også brug for på det europæiske marked, hvor forbrugerne i stigende grad efterspørger mindre og billigere elbiler.