VW sætter pris på elektrisk GTI med lang rækkevidde

vw gtx

ID.3 GTX, det elektriske svar på VW Golf GTI, får flere kræfter, mere udstyr og længere rækkevidde. Priserne begynder fra 370.000 kr.

Golf GTI er et ikon for Volkswagen. Fra sin fødsel i 1974 skabte den en ny klasse af almindelige familiebiler spændt op til sportslige præstationer. Lige siden har GTI været et begreb, som talrige konkurrenter mere eller mindre hæmningsløst har kopieret.

I dag, 50 år senere, er alting forandret. Dobbelte knastaksler, 16 ventiler, manuelt gear med gearknop som en golfbold og dobbelte udstødningsrør har ikke helt samme fascinationskraft. Vi er midt i en omstilling til elbiler, hvor nul-emission, software og ladehastighed er de nye buzz-ord.

Her træder VW ID.3 GTX ind på scenen som en ny tidsalders fuldelektriske udgave af fortidens GTI. Dens opgave bliver at forløse samme begejstring og køreglæde som sine berømte forgængere. Uden emissioner, hvinende ventiler og blævrende bas fra lydpotten.

Kraftigste GTI nogensinde

Lyder det kedeligt? Ikke nødvendigvis. De rå tal gør snarere GTX til alle tiders GTI: 286 hk (210 kW) fra den hækplacerede elmotor, der trækker på baghjulene. Eller hele 326 hk (240 kW) i Performance-udgaven, der rykker fra 0 til 100 km/t på 5,7 sek. Drejningsmomentet i begge er V8-agtige 545 Nm. Så mange kræfter har en fossildrevet GTI aldrig haft.

Trods de elektriske kæmpekræfter, der overgår VWs kraftigste, turboladede V6-motorer, får GTX-udgaverne samtidig den længste rækkevidde af alle ID.3 modeller. Begge udgaver er nemlig udstyret med et nyt Litium-ion batteri på 79 kWh netto – to mere end i det tidligere batteri.

Røde syninger som i GTI’erne. ID.3 GTX opgraderes desuden med VW’s nyeste software og skærm.

Udover at øge rækkevidden til henholdsvis 601 og 591 km for GTX og GTX Performance, modtager batteriet også mere strøm i lynladeren. Op til 185 kW takket være innovativ opladning og termisk styring med forvarmning af højvoltsbatteriet. Batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent på 26 minutter.  

Adaptiv undervogn

For at levere den rigtige GTI-køreoplevelse, er undervognen udstyret med kraftigere krængningsstabilisatorer og progressiv styring. Performance-udgaven har desuden adaptiv undervogn, der kan justeres til flere køreprofiler og løbende tilpasser affjedringen til kørslen.

GTX-udgaverne har også mere standardudstyr end de øvrige ID.3 modeller. Frontkofangeren har et sortlakeret luftindtag og trekantede LED-kørelys, sideskørter, sidespejle og hækskørt lakeret i højglanssort samt 20” fælge.

Sportssæder og instrumentpanel med røde syninger er naturligvis også en del af pakken, mens Performance desuden har eljusterbare sportssæder, udvidet head-up-display og et 480 watts Harman Kardon lydsystem.

Fra 370.000 kr.

Priserne starter ved 370.000 kr. for GTX, mens Performance begynder ved 390.000 kr. Og det er så en anden fordel ved en ’elektrisk GTI’: VWs sports-modeller er blevet betydeligt billigere at købe. Nærmeste fossilmodel i dagens VW-modelprogram er Golf GTE med 272 hk til 470.000 kr. – altså 100.000 kr. mere, end den kraftige ID.3 GTX. Og det er ikke engang en ægte GTI – den er nemlig udgået i Danmark, men fås dog stadig på det tyske hjemmemarked.

Det ligner et godt bytte. Nu mangler vi bare at prøve bilen og høre, hvad GTI-fans synes, når den elektriske arvtager VW GTX kommer til Danmark i løbet af efteråret. GTX kan allerede bestilles nu.

[email protected]

2 Kommentarer

    • Hej Morten. Nej, ikke i forhold til de oplysninger, som vi har p.t. Formentlig kan du montere træk, der kan bruges til cykelholder. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here