Amerikanske beskyldninger om mere snyd hos VW: 6-cylindrede dieselmotorer har også snydesoftware. Samtidig erkender VW også fejl i CO2-målinger.
Skandalen om VW-koncernens fusk med 11 millioner dieselmotorer bliver ved med at vokse. Bedst som man troede, at alle skeletter var raslet ud af skabet, beskylder det amerikanske miljøagentur EPA nu Volkswagen-koncernen for også at have snydt med større dieselmotorer. Det skriver finans.dk.
EPA udsendte beskydningerne tidligt tirsdag. Senere på dagen måtte VW så erkende, at der formentlig også er fejl på målinger af CO2-udslippet. CO2-udslippet måles og opgives i forbindelse med målinger af motorers forbrug – altså hvor langt, de er i stand til at køre på literen. Hvilke motorer der er tale om, oplyser VW endnu ikke, skriver det tyske nyhedsbureau, dpa.
”Ifølge den nuværende viden kan 800.000 af Volkswagen-koncernens køretøjer være berørt,” hedder det i en erklæring, der tirsdag aften blev udsendt af koncernledelsen i Wolfsburg efter en intern undersøgelse.
EPA’s beskyldninger om, at der også er urent trav i VW’s større dieselmotorer, drejer sig angiveligt om 3,0-liters TDI-motorer med seks cylindre, der er anvendt i biler fra 2014-2016. Denne motor benyttes i luksusbiler som Audi Q5, VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6, Audi A7 og Audi A8.
EPA mener, at de pågældende motorer er udstyret med en snydesoftware, der får bilerne til at forurene mindre under tests – altså den software, som sidst i september blev afsløret er installeret i 11 mio. af Volkswagen-koncernens dieselbiler med 1.2,- 1.6- og 2.0-liters motorer.
Ifølge EPA er godt 10.000 biler fra årgang 2014-2015 omfattet af de nye afsløringer alene i USA. Dertil kommer et ukendt antal 2016-modeller. Den pågældende 3,0-liters motor er også udbredt i Europa, oplyser FDM.
Ni gange mere NOx end tilladt
Dermed bliver ‘dieselgate’ ved med at vokse, trods VW-koncernens forsøg på at inddæmme skandalen.
Af en skrivelse, som EPA har sendt til Volkswagen, Audi og Porsche i USA, fremgår det, at der i den sekscylindrede motor findes en timer, som præcis ét sekund efter at den normale testcyklus er slut skifter tilbage til normal tilstand. EPA hævder, at motoren udleder op til ni gange så meget NOx som tilladt.
Det er første gang, at prestige-mærket Porsche hives ind i VW-skandalen. Og det er dårligt nyt for VW-koncernens nye topchef, Matthias Müller, der blev hentet fra en stilling som adm. direktør i netop Porsche.
En talsmand for Volkswagen afviser dog alle beskyldninger. Den tyske bilkoncern vil samarbejde med EPA og har sendt højtstående embedsmænd til USA, forlyder det.
Læs også: ‘Dieselgate’ sender VW i historisk rødt