Xpeng lover lynladning på 12 minutter

xpeng lynladning

Nyt batteri i Xpeng G6 og G9 tager imod 525 kW – og giver lynladning fra 10-80 pct. på rekordhurtige 12 minutter, lover Xpeng.

Det begynder at knibe med både at komme en tur på toilettet og købe en kop kaffe, når du besøger en lynladestation. I hvert fald hvis du kører i de nyeste udgaver af Xpeng G6 og G9.

De to kinesiske elbiler får nu et såkaldt 5C-batteri, der er i stand til at modtage op til 525 kW i en lynlader. Ifølge Xpeng er det første gang, at et bilmærke gør lynladning med mere end en halv megawatt mulig i Europa.

Kraftige lynladere på vej

Som Xpeng selv er inde på, kræver det ganske vist meget kraftige lynladere. Men de er på vej: Som Hvilkenbil skrev i sidste uge, stiller hollandske PowerGo 480 kW-ladere op senere i år, Tesla opgraderer deres Supercharger-netværk til 500 kW og Ionity er på vej med 600 kW-ladere. Kinesiske BYD sætter trumf på med 1.000 kW-ladere, der i første omgang skal opstilles hos mærkets egne forhandlere.

Så lynladerne, der kan understøtte ægte lynladning af Xpeng’s nye 5C-batteri er lige om hjørnet. Og så går det stærkt. Ifølge Xpeng tager det blot 12 minutter at lade de nye G6 og G9-elbiler op fra 10 til 80 pct. Skal vi tro Xpeng kan den hurtige lynladning faktisk allerede lade sig gøre på en af de mange 300 kW-lynladere, der efterhånden findes over alt i Danmark.

Det skyldes en flad ladekurve, hvor effekten først aftager efter 70 pct. opladning.

”Forestil dig nu en Xpeng G6 eller G9 tilkoblet en 300 kW-lader – så taler vi om opladning i et tempo, vi ikke tidligere har set: Fra 10 til 80 pct. på bare 12 minutter.” skriver Xpeng selv om deres nye 5C-batteri.

Batteri uden kobolt og nikkel

5C angiver, at batteriet kan modtage en strømstyrke, der svarer til fem gange dets kapacitet – og det muliggør altså opladning fra 10 til 80 pct. på de rekordhurtige 12 minutter.

Et nyt batteri af LFP-typen er både robust og giver mulighed for rekordhurtig opladning af Xpeng G6 og G9.

Det nye batteri er af LFP-typen – litium jern fosfat – og klarer sig uden sjældne og dyre råmaterialer som kobolt og nikkel. Samtidig giver LFP-kemien en mere effektiv temperaturstyring, der gør det muligt at oplade hurtigt uden overophedning eller unødigt slid. Modsat de udbredte NMC-batterier – nikkel mangan kobolt – kan man lade et LFP-batteri til 100 pct. uden at slide ekstra på batteriet.

Resultatet er et batteri, der kombinerer høj ydeevne og lang levetid med kort ladetid – og dermed rykker ved grænserne for, hvad man kan forvente af en elbil.

Både Xpeng G6 og G9 har også 800 volt-teknologi, der er med til at reducere ladetiden.

Diskret ansigtsløftning

Sammen med det nye batteri får begge biler et facelift. Udvendigt er det beskedent. G9 nøjes med små ændringer af logo og skærmgrafik og kan også fås i en Black Edition.

På G6 flytter logoet op på motorhjelmen, der også prydes af en gennemgående LED-stribe. Er du ikke den generte type, kan du nu vælge farven Stellar Purple, der skifter fra lys til mørk lilla alt efter belysning.

Softwaren er opdateret og sammen med en kombination af kameraer, radarer og sensorer, skal det forbedre Xpengs køreassistenter.

De forbedrede udgaver af G6 og G9 kommer senere i år, men den danske Xpeng-importør opgiver endnu ikke priser på de to nye modeller. Netop nu kan de nuværende udgaver købes som lagerbiler til nedsatte priser

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here