Rækkevidde er stadig afgørende for mange bilkøbere, når de vælger elbil. Hvilkenbil har fundet 10 elbiler med længst rækkevidde til prisen.
Rækkevidde, rækkevidde, rækkevidde. For mange bilkøbere er det de tre vigtigste egenskaber ved en elbil. Angsten for ikke at kunne køre langt nok og måske strande et ukendt sted uden strøm, nævnes fortsat af mange som den største forhindring for at skifte fossilbilen ud med en elbil.
At angsten nok er overdrevet, fordi de fleste elbiler i dag reelt kører 300 km eller mere på en opladning og at der snart er en oplader på hvert andet gadehjørne, er en anden historie…
Længst muligt, billigst muligt
Her skal det handle om at mane rækkeviddeangsten i jorden så billigt som muligt. Det er jo ikke alle, der har 1,2 mio. kr. til en Mercedes EQS med 815 km rækkevidde. Hvilkenbil har derfor tjekket markedet og fundet de 10 elbiler, der giver mest rækkevidde til prisen.
Heldigvis kan langt mindre også gøre det. Men som vores lille undersøgelse også viser, er den billigste elbil ikke nødvendigvis billigst, når man regner på rækkevidden i forhold til prisen.
Et godt eksempel er Citroën ë-C3. Når den når frem til de danske forhandlere i løbet af efteråret, starter priserne fra 180.000 kr. Det gør den kompakte crossover til Danmarks billigste elbil.
Rækkevidden på 326 km er dog moderat. Og når man regner på, hvor meget rækkevidde den tilbyder i forhold til prisen – altså hvad hver enkelt km koster – må ë-C3 nøjes med en placering som Danmarks fjerde billigste elbil.
Helt konkret betaler du 552 kr. pr. km, når vi alene kigger på rækkevidden. Det er dog et stærkt resultat, den lave købspris taget i betragtning. Alt andet lige skal købere af ë-C3 jo kun have 180.000 kr. op af lommen – omtrent det halve af, hvad mange elbiler koster i dag.
Billigste km i Tesla
Men prisen pr. km. rækkevidde kan bringes længere ned. Og ingen gør det bedre end Tesla, der efter det seneste prisfald ligger i bund med hele to biler, når det gælder prisen for rækkevidde.
Bedst er Tesla Model 3 Long Range. Prisen er netop trykket ned i 360.000 kr., og når rækkevidden er på hele 678 km, bliver det til rekordbillige 531 kr. pr. km. Alene bedømt på rækkevidde til prisen, kan Model 3 Long Range altså gøre krav på titlen som Danmarks billigste elbil.
Lige efter kommer basisudgaven af samme bil, Tesla Model 3 Standard Range. Her er prisen helt nede i 300.000 kr., men med en noget kortere rækkevidde fra det mindre og billigere LFP-batteri, lander prisen pr. km på 542 kr.
To spændende nyheder
Top 10-listen indeholder to spændende nyheder med potentiale til at storhitte blandt danske bilkøbere. Et potentiale, der kun bliver større, når man ser, at bilernes lange rækkevidde er blandt markedets billigste.
Ford Explorer, der lidt forenklet er Fords udgave af VW ID.4, ser særligt gunstig ud i long range udgaven med Select-udstyr. Her er rækkevidden hele 602 km. Bilen koster 340.000 kr., og det giver en gunstig pris pr. km på 564 kr. Største ulempe ved Ford Explorer er, at den først når frem til de danske Ford-forhandlere i løbet af efteråret. Bilen kan dog bestilles allerede nu.
Explorer får en direkte konkurrent i en anden familiebil, franske Renault Scenic E-Tech. Her er rækkevidden hele 625 km i udgaven med stort batteri. Prisen på 365.000 kr. betyder dog, at den franske familie-SUV akkurat bliver en smule dyrere: Her koster hver km rækkevidde en tyver mere – altså 584 kr. pr. km.
Renault Scenic E-Tech kan også bestilles nu, og de første biler leveres midt på sommeren.
Mellemste MG er billigst
En anden elbil, der giver meget rækkevidde for pengene, er den kinesiske VW ID.3 udfordrer MG4. Ganske interessant er det den mellemste af tre MG4-varianter, der klarer sig bedst. Den såkaldte Extended Range til 245.000 kr. med en rækkevidde på 435 km har altså en lavere pris pr. km rækkevidde end basisudgaven af MG4 til 200.000 kr. og Long Range-versionen til 300.000 kr. Endnu et eksempel på, at billigst så at sige ikke altid er billigst, hvis man går efter længst rækkevidde til prisen.
For fuldstændighedens skyld har vi også regnet på rækkevidde-prisen på Danmarks mest solgte bil. I skrivende stund er det VW ID.4. I den mest effektive variant – Pro med 543 km rækkevidde til 370.000 kr. – koster hver km rækkevidde 681 kr. Dermed er den næsten 100 kr. dyrere end listens nummer 10, Hyundai Ioniq 6.
Men rækkevidde kan sagtens købes mange gange dyrere. I den helt kostbare ende af skalaen finder vi en elbil som BMWs enorme flagskib, i7 xDrive 60 til 1.594.000 kr. Med en rækkevidde på 623 km, svarer det til 2.559 kr. pr. km.
10 elbiler med mest rækkevidde til prisen
Bil | Pris | Rækkevidde | Pris pr. km |
Tesla Model 3 Long Range | 360.000 kr. | 678 km | 531 kr. pr. km |
Tesla Model 3 Std. Range | 300.000 kr. | 554 km | 542 kr. pr. km |
BYD Dolphin | 235.000 kr. | 427 km | 550 kr. pr. km |
Citroën ë-C3 You 1) | 180.000 kr. | 326 km | 552 kr. pr. km |
MG4 Ext. Range | 245.000 kr. | 435 km | 563 kr. pr. km |
Ford Explorer UR Select 2) | 340.000 kr. | 602 km | 564 kr. pr. km |
Cupra Born 77 kWh | 310.000 kr. | 546 km | 568 kr. pr. km |
Tesla Model Y LR RWD | 350.000 kr. | 600 km | 583 kr. pr. km |
Renault Scenic E-Tech 3) | 365.000 kr. | 625 km | 584 kr. pr. km |
Hyundai Ioniq 6 Essential | 360.000 kr. | 614 km | 586 kr. pr. km. |
Kilde: Hvilkenbil.dk. Rækkevidde ifølge WLTP. 1 og 2) Levering efterår 2024. 3) Levering sommer 2024.