Årets bil i Europa er en franskmand

årets bil i europa

Europas bedste bil er udpeget. Sejrherren er den elektriske Renault Scénic tæt fulgt af en anden elbil, BMW i5.

Allerede i 1997 blev den første Renault Scénic kåret som Car of the Year i Europa – på dansk Årets Bil i Europa. Dengang under navnet Megane Scénic.

I dag – 27 år senere – er den franske MPV forvandlet til en moderne SUV, i tråd med tidens tendens er den blevet elektrisk, og dens kvaliteter er så åbenlyse, at motorjournalister fra 22 europæiske lande har fundet den værdig til titlen som Årets Bil i Europa foran BMW i5. Der i øvrigt blev årets bedste i Danmark 2024.

Scénic E-Tech Electric er femte generation Scénic, og lighederne med Scénic den Fjerde er ikke mange. Blandt andet også fordi det er slut med tilnavnet Grand Scénic, der var lig med tre sæderækker og plads til syv.

Stærk konkurrent til VW

Scénic E-Tech står på samme platform som lillebror Megane og koncernfætter Nissan Ariya. Mindste batteri er på 60 kWh og giver en rækkevidde på 420 kilometer, men med det store batteri på 87 kWh er rækkevidden 625 km.

Begge batterier kan lynlades med 130 kW, hvilket vil sige, at de i en lynlader kan oplades fra 15 til 80 procent på henholdsvis 32 og 37 minutter. 22 kW-hjemmelader er standard. Forbruget opgives til 5,9-6,1 kW/km (16,3-16,8 Wh/100 km).

Renault Scénic er lige så høj som VW ID.3, men den er 20 centimeter længere og fem cm bredere og vejer alligevel næsten 100 kilo mindre. Scénic er 446 cm lang, 157 cm høj og 186 cm bred.

Scénic-bagagerummet sluger 545 liter, ID.3-bagagerummet 385 liter.

Med det store batteri koster franskmanden fra 365.000 kroner, ID.3 koster med 77 kWh-batteri og en rækkevidde på 572 km fra 330.000 kr. Billigste Scénic E-Tech med 420 kilometers rækkevidde koster 310.000 kr., billigste ID.3 med en rækkevidde på 433 km koster 300.000 kr.

VW ID.4, der er 458 cm lang og har et bagagerum på 543 liter, koster med 362 kilometers rækkevidde 335.000 kr., med 543 kilometers rækkevidde begynder ID.4-prisen ved 370.000 kr.

Årets Bil i Danmark 2024, BMW i5, måtte akkurat se sig slået i dysten om at blive Årets Bil i Europa.
Veludstyret

Techno-udgaven, der ser ud som den, det giver mest for pengene, koster 330.000 kr. med det mindste batteri og 365.000 kr. med det store batteri. Techno har Renaults Open R Link med 12 tommer infotainmentskærm og Googles Android Automotive OS 12 styresystem, der støtter både Google Auto og Apple Carplay.

2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder og lændestøtte i forsæderne er standard fra den billigste Evolution ganske som avanceret nødbremsesystem, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, p-sensorer for og bag, LED-lygter og syv airbags.

En pakke med en mere avanceret adaptiv fartpilot, blindvinkeladvarsel samt automatisk nødbremse for genstande og personer bag bilen kan tilkøbes til Techno for 6.500 kr.

Scénic E-Tech kan bestilles nu og ventes om kort tid til Danmark.

Tidligere vindere

Renault Scénic E-Tech vandt titlen som Årets Bil i Europa med 329 stemmer foran BMW i5 med 308. De to fik klart flere stemmer end nummer tre, Peugeot e-3008, der fik 198 stemmer, Kia EV9 (190), Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) og på syvendepladsen den eneste ikke-elbil, Toyota C-HR (127).

Herunder de foregående 10 års vindere af European Car of the Year – den fulde liste helt tilbage til 1964, da vinderen var Rover 2000, kan ses her

Årets Bil i Europa

2023: Jeep Avenger
2022: Kia EV6
2021: Toyota Yaris
2020: Peugeot 208
2019: Jaguar I-Pace
2018: Volvo XC40
2017: Peugeot 3008
2016: Opel/Vauxhall Astra
2015: VW Passat
2014: Peugeot 308

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here