26 biler vil være Årets Bil i Danmark

Hvilken bil er årets bedste? I næste uge begynder den månedlange kåring af Årets Bil i Danmark 2026 - 26 nye modeller dyster om titlen.

I næste uge samles 20 danske biljournalister på Jyllands-Ringen. Her får de lejlighed til at testkøre og vurdere et bredt udvalg af årets bilnyheder på asfalten på og omkring Danmarks største køreanlæg lidt øst for Silkeborg.

Første opgave er at udvælge syv finalister, der går videre til finalen om at vinde titlen som Årets Bil i Danmark 2026. Finalisterne udvælges 22. oktober, hvorefter de 20 jurymedlemmer har yderligere en måned til at vælge den endelige vinder. Det sker efter stemmeafgivning fra samtlige jurymedlemmer den 25. november.

Én benzinbil

I år stiller 26 nye bilmodeller op til kåringen. Blandt dem kun en enkelt fossilbil, Dacia Bigster. Resten af feltet består udelukkende af elbiler, hvilket er et udtryk for, at bilsalget i Danmark på rekordtid er flyttet fra fossil- og hybridbiler til rene elbiler. I sidste måned udgjorde elbiler 73 procent af det danske bilsalg - det er ny rekord.

En anden bemærkelsesværdig udvikling er, at 11 af de 26 biler kommer fra kinesiske mærker. Det svarer til 42 procent af feltet og fortæller en anden historie om, hvordan de traditionelle bilmærker - også på rekordtid - har fået konkurrence fra nye bilmærker, der ofte kun har få års historie.

Elbiler under 200.000 kr.

Som altid er der stor forskel på vinderchancerne i det store bruttofelt. En benzinbil som førnævnte Dacia Bigster får det svært - alene af den grund, at interessen i Danmark samler sig om elbiler.

Sidste år vandt Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark. Foto: Lars Krogsgaard

Blandt biler med bedre chancer for at komme videre til finalen finder vi minierne BYD Dolphin Surf, Fiat Grande Panda, Firefly, JAC E30X, Renault 5 og Nissan Micra. Alle disse elbiler udmærker sig ved at kunne fås til under 200.000 kr. og gør det derfor muligt for langt flere danskere at komme med på el-vognen. Det er tiltrængt efter flere år med relativt dyre elbiler, der reelt har gjort omstillingen til elbiler til en lukket fest for de mere velstillede forbrugere. Nu er der endelig billigere alternativer.

Rekordlang rækkevidde

Andre og dyrere biler kan også sagtens finde vej til finalen. Modeller som Audi A6 e-tron og Mercedes CLA stiller for eksempel med spændende 800-volt teknologi og høj effektivitet, der tilbyder ekstremt lang rækkevidde. Mercedes CLA kører således næsten 800 km på en opladning. Det er en teknisk landvinding, der også kan blive belønnet af juryen.

Kia EV4, Nissan Leaf (foto), Citroën ë-C3 Aircross, og duoen Suzuki e Vitara/Toyota Urban Cruiser ligner også biler med chancer for at ende i finalefeltet. Her handler det om mellemstore, folkelige elbiler, der ikke sætter nye standarder teknisk, men tilbyder plads til familien Danmark uden at sprænge budgettet. Historisk har det kastet gode resultater af sig i de mange Årets Bil-kåringer.

Hvilkenbils Morten Kjeldsen og Jens Velling er blandt jurymedlemmerne. Onsdag den 22. oktober om eftermiddagen vender vi tilbage med nyheden om, hvilke syv biler der er gået videre til finalen om at blive årets Bil i Danmark 2026.

26 biler dyster om titel

Audi A6 e-tron
BYD Dolphin Surf
BYD Sealion 7
Citroën ë-C3 Aircross
Dacia Bigster
Fiat Grande Panda
Firefly
Hongqi EHS7
Hyundai Ioniq 9
JAC E30X
Kia EV4
Leapmotor B10
Mazda 6e
Mercedes-Benz CLA
MG S5
KGM Musso EV
Nissan Leaf
Omoda 5 EV
Opel Frontera
Opel Grandland
Renault 4
Renault 5/Nissan Micra
Suzuki eVitara/Toyota Urban Cruiser
Zeekr X
Zeekr 001
Zeekr 7X

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here