Ny undersøgelse viser, at prisen på batterier er faldet med hele 35 procent det seneste år. Forskerne er overrasket over udviklingen, der kan fremrykke gennembruddet for elbiler.
Elbiler er på mange måder almindelige benzin- og dieseldrevne biler fuldstændigt overlegne: Elmotorer er kraftige, støjsvage og næsten uopslidelige. Der er ingen udstødningsrør og dermed ingen miljøskadelige emissioner. Og så fylder teknikken så lidt, at elbiler konsekvent er mere rummelige end ‘gammeldags’ biler med forbrændingsmotor.
Så hvad venter vi på?
To ting: Billige batterier med længere rækkevidde per opladning. Når de to udfordringer er løst, overtager elbiler markedet. Totalt.
Spørgsmålet er, hvornår vi rammer punktet, hvor elbiler bliver billigere end benzin- og dieselbiler. 2025 siger mange af de store bilfabrikker, der stadig ikke er kommet på omgangshøjde med Tesla, den foreløbigt eneste, rigtigt succesfulde producent af elbiler.
En ny undersøgelse viser dog, at Mercedes, VW og de andre mastodonter måske har regnet forkert. Prisen på batterier falder løbende. Sidste år med hele 35 procent, konkluderer en undersøgelse foretaget af School of Finance and Management i Frankfurt i samarbejde med FN’s miljøprogram business-sitet Bloomberg New Energy Finance.
Gigafactory påvirker prisen
Eksperter betegner prisfaldet som ‘spektakulært’. Når det kan lade sig gøre, skyldes det ifølge undersøgelsen et sammenfald af flere faktorer: Øget konkurrence har ledt til nye måder at fremstille batterier på, nye teknologier og generelt pres på prisen på grund af øget konkurrence. Og igen med Tesla i en vigtig rolle. Den californiske elbilproducents satsning på egen fremstilling af batterier på den enorme, såkaldte ‘Gigafactory’ er nemlig i sig selv stor nok til at øge presset på konkurrenterne og dermed påvirke markedet.
Det er alt sammen gode nyheder, hvis man ser frem til at køre i en miljøvenlig, men også billig elbil med lang rækkevidde: Prisen er nemlig helt afgørende for elbilens gennembrud: Jo hurtigere prisen på batterier falder, desto hurtigere nærmer vi os det tidspunkt, hvor elbiler reelt bliver billigere end biler med forbrændingsmotor. Undersøgelsen tyder på, at det kan ske tidligere end forventet.
Hej Jens
Du spørger i din artikel fra januar 2017; Så hvad venter vi på?
To ting: Billige batterier med længere rækkevidde per opladning.
Når de to udfordringer er løst, overtager elbiler markedet.
Totalt.
Jeg er helt enig i, at disse to ting er vigtige. Men du mangler den
tredie parameter: Trækkrogen! Halvdelen af de danske biler har
trækkrog, og selv om disse kun sjældent bliver brugt til at trække
noget som helst, signalerer de ‘macho’ i samme grad som
4-hjulstrækkende bybiler. Og rent faktisk bruger en stor del af biler
med trækkrogen også denne til noget – en gang imellem.
Så det er et ubetinget krav, at elbiler kan leveres med trækkrog –
gerne som aftagelig krog, da mange producenter påstår, at det
ødelægger aerodynamikken at have fast krog.
Så jeg lade min 10 år gamle dieselkværn fortsætte arbejdet – mens
jeg venter på, at trækkrogen bliver almindelig på elbiler 🙂
Venlig hilsen
Jan Ferré
Det kunne være rart, hvis der var nogen, der kunne afse tid til at angive pris inkl. udskiftning af batteripakken på de nuværende tilgængelige elbiler, samt lave en oversigt over garantien på batterierne. Hvor stor afskrivning må man påregne på en elbil? Jeg ville være noget nervøs for at købe en brugt elbil, der kan jo hurtigt være en reparation på over kr. 100.000.