Det danske marked for elbiler er nu så uinteressant, at Opels lovende elbil Ampera E ikke kommer til salg herhjemme. Importøren giver de danske afgifter skylden.
Siden 2016 har danske bilkøbere måtte vænne sig til at elbiler ikke længere er fritaget for afgift. I 2016 var der 20 pct. afgift på, og her i 2017 er det 40 pct. Ikke meget skulle man synes, men det har alligevel sat markedet for elbiler i stå.
Mens der ifølge tal fra Dansk Elbil Alliance blev solgt 4.500 elbiler i 2015, blev der kun solgt cirka 1.000 elbiler i 2016 efter at afgiften er blevet genindført, skriver finans.dk.
Ifølge Opels informationschef i Danmark, Erik Morsing, er det danske elbilsmarked nu så uinteressant, at Opel helt springer over Danmark i første og anden salgsrunde af den ellers lovende elbil, Ampera E.
”Vi har haft en vurdering af, hvor det giver mest mening at starte med at sælge bilen. Og det er selvfølgelig i de lande, hvor efterspørgslen reelt er til stede. Og med det marked, der er i Danmark, kan man ikke argumentere for, at Danmark skal være med i den første salgsbølge,2 siger Erik Morsing til finans.dk.
Ifølge Erik Morsing ødelægger afgifterne elbilmarkedernes muligheder for at udvikle sig på en sund og fornuftig vis.
Han peger på, at elbilsteknologien endnu stadigvæk er så ny og dyr, at afgifter reelt set hæmmer udviklingen på markedet.
Kæmpe succes i Norge
Den eldrevne Ampera E, der ifølge Opel selv kan køre op til 520 km på en opladning, har vist sig at være en kæmpe succes i Norge. Her regner man med et årligt salg på over 10.000 biler, oplyser adm. direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, ifølge en pressemeddelelse.
Allerede inden den første bil har ramt vejene, er der blevet solgt 3.700 eksemplarer til en samlet værdi på 1,2 mia. norske kr.
Der er dog også væsentlige forskelle på vilkårene mellem norske og danske elbilister. Mens elbilsejerne i Danmark betaler stigende afgifter, kan de i Norge nyde godt af momsfritagelse, fritagelse for vejskat og bompenge, gratis parkering og færgeoverfart, brug af busbaner og halvering af beskatningen ved brug af elbiler som firmabil.
Opels nye elbil er flere steder blevet udrøbt som det folkelige gennembrud for elbilen, fordi den er billigere end den populære luksuselbil, Tesla Model S, men kører endnu længere på en opladning.