Statsministeren har nu inddraget den løbende ejerafgift i forhandlingerne om en ny registreringsafgift. FDM mener, man kan skrue op for de grønne afgifter og ned for registreringsafgiften.
Den løbende grønne afgift på at eje en bil er nu en del af forhandlingerne på Christiansborg. Det er de efter, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har sagt således i Børsen:
“Ejerafgiften har vi forsøgt at gøre mere grøn, sådan at jo mere miljørigtig en bil du har, jo billigere er det at køre i den. Det kunne man muligvis godt se noget mere på.”
Ejerafgiften, der tidligere hed vægtafgiften, kan ifølge FDM være et skridt på vejen til at ændre bilafgifterne fra at være baseret på bilens værdi til at være baseret på, hvor miljørigtig bilen er.
En model som størstedelen af bilbranchen støtter.
Statskassen henter i dag ca. 20 mia. kr. på registreringsafgiften, mens den løbende, grønne ejerafgift årligt giver ca. 10 mia. kr. Det er denne fordeling, man kan forestille sig bliver ændret.
“Hvis ikke man kan få gennemført en total omlægning og sænkning, kan det være en god løsning at skrue på ejerafgiften og samtidig sænke registreringsafgiften. Det er vigtigt, at de biler man vil fremme, bliver billigere,” siger Torben Lund Kudsk, der er leder af FDMs politiske afdeling i Børsen.
Hvis man bruger den model, så vil de gøre de store luksusbiler dyrere med mindre de har en hybridmotor, som gør, at bilen kører længere på literen.
En bilejer betaler i dag 310 kr. pr. halvår i ejerafgift, hvis bilen kan køre over 20 km/l benzin. Hvis bilen for eksempel kan køre 10 km/l, er den halvårlige ejerafgift på 3.230 kr. Den dyreste ejerafgift er på 10.830 kr. pr. halve år for biler, der kører under 4,5 km/l.
FAKTA: Sådan er de grønne afgifter nu
Benzinbiler, 2017-satser pr. halvår
Interval – Ejerafgift:
>20 – km/l – 310 kr.
18,2 – 19,9 km/l – 600 kr.
16,7 – 18,1 km/l – 890 kr.
15,4 – 16,6 km/l – 1.190 kr.
14,3 – 15,3 km/l – 1.480 kr.
13,3 – 14,2 km/l – 1.770 kr.
12,5 – 13,2 km/l – 2.060 kr.
11,8 – 12,4 km/l – 2.350 kr.
11,1 – 11,7 km/l – 2.640 kr.
10,5 – 11 km/l – 2.930 kr.
10 – 10,4 km/l – 3.230 kr.
9,1 – 9,9 km/l – 3.800 kr.
8,3 – 9 km/l – 4.400 kr.
7,7 – 8,2 km/l – 4.980 kr.
7,1 – 7,6 km/l – 5.560 kr.
6,7 – 7 km/l – 6.140 kr.
6,3 – 6,6 km/l – 6.730 kr.
5,9 – 6,2 km/l – 7.310 kr.
5,6 – 5,8 km/l – 7.890 kr.
5,3 – 5,5 km/l – 8.500 kr.
5 – 5,2 km/l – 9.080 kr.
4,8 – 4,9 km/l – 9.650 kr.
4,5 – 4,7 km/l – 10.230 kr.
0 – 4,4 km/l – 10.830 kr.
Kilde: SKAT
Læs også: To forslag til politikerne til ny registreringsafgift