Snart er det slut med at adskille bilens leveringsomkostninger fra bilens pris. Nye regler tvinger bilforhandlere til at annoncere bilens samlede pris, inklusive leveringsomkostninger.
3.980 kroner. Så mange penge – det svarer til et større fladskærms-tv – har danske bilkøbere måttet lægge til prisen, når de har købt ny bil. Bilforhandlerne har nemlig opereret med vejledende priser eksklusive leveringsomkostninger – også selv om leveringsomkostninger er obligatoriske.
Men nu er det slut med at lægge knapt 4.000 kroner oven i bilhandlen, lige før sælger og køber underskriver slutsedlen. Som en del af en ny markedsføringslov skal leveringsomkostningerne nemlig fremover indgå i den samlede pris for en ny bil. Forhandlere og annoncer må altså ikke længere adskille de to ting, men skal regne dem sammen. Et eksempel med Danmarks bedste sælgende bil, en Peugeot 208, ser således ud: Med 100 hestes dieselmotor og Allure Sky-udstyr koster en Peugeot 208 i dag 149.990 kr. Hertil skal fremover lægges 3.980 kroner, hvorefter den officielle pris vil være 153.970 kr.
Bilistorganisationen FDM kalder den nye regel for en forbedring for forbrugerne:
”Det er helt grundlæggende for forbrugere, at de får oplyst den samlede pris på det produkt, de overvejer at købe. Helt på samme måde som priser jo skal oplyses inklusiv moms og andre afgifter og gebyrer over for forbrugere,” siger afdelingschef i FDM’s juridiske rådgivning, Lennart Fogh, til finans.dk.
Også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hilser de nye priser velkomne:
”Det giver dem et bedre udgangspunkt til at sammenligne tilbud og vurdere, hvad bilkøbet betyder for deres økonomi,” siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ifølge finans.dk.
Egentlig skulle den nye regel for mere ærlige bilpriser være trådt i kraft 1. juli 2017. Bilbranchen har dog kæmpet imod og derfor træder reglen først i kraft fra april i år.
Priser vil blive genberegnet
Hvilkenbil.dk er blandt de forbrugersites, der altid har kæmpet imod bilbranchens kunstige opdeling af bilens pris og de obligatoriske leveringsomkostninger, der bl.a. dækker udgiften til nummerplader. Derfor har hvilkenbil.dk konsekvent oplyst alle bilpriser inklusive leveringsomkostninger.
”Derfor hilser vi også de nye regler for bilpriser varmt velkommen. Det er godt for forbrugerne, der fremover får et mere præcist indtryk af den nye bils pris. Men det er i virkeligheden også godt for bilbranchen, der endelig lægger et lidt små-odiøst salgstrick bag sig. Når beløbet nu er det samme alle steder og en obligatorisk udgift, virker det uklædeligt at gemme det med småt nederst i prislisterne,” siger hvilkenbils redaktør, Jens Velling.
Han er overbevist om, at den nye regel vil få både importører og forhandlere til at genberegne bilpriserne:
”Branchen kommer ikke bare til at lægge små 4.000 kr. oven i de eksisterende priser. Ofte annoncerer man jo med ’psykologisk rigtige’ priser som f.eks. 229.990 kroner. Det ser væsentligt billigere ud end de 233.970 kr. der er resultatet, hvis du bare lægger leveringsomkostningerne på 3.980 kr. oven i. Derfor bliver det spændende at se, om branchen vil gå glip af lidt fortjeneste for at bevare den lave pris – eller tværtimod øge prisen til 239.990 kroner, så man både får betalt leveringsomkostningerne, øger fortjenesten og bevarer en psykologisk attraktiv pris.”