Peugeots udgave af Citroën Berlingo skifter navn fra Partner til Rifter og skiller sig ud med det særlige i-cockpit. Rifter kan udstyres med fem eller syv sæder og kommer også i en forlænget udgave.
Både teknikken og navnet skiftes ud, når Peugeot til september lancerer tredje generation af familiecontaineren Partner. Den franske ’Postmand Per’ bil med den kvadratiske og praktiske form dropper navnet Partner til fordel for det mere tvetydige Rifter. På fransk kan navnet oversættes til kløft eller rift, mens det på dansk får en mere smertefuld betydning…
Som et plaster på såret pakker Peugeot nyheden ind i den nye modelbetegnelse ’LAV – leisure activity vehichle, hvilket kan oversættes til noget i retning af ’fritidsaktivitets køretøj’. Forkortelsen LAV minder også lidt om SUV, der som bekendt er højeste mode i bilindustrien. En trend som Peugeot Rifter spiller med på med store hjul, plasticskærmkanter, markante front og let forhøjede siddeposition. Så hvis du ser Rifter som en ultrapraktisk SUV eller crossover, vil de helt sikkert blive glade i Peugeots marketingafdeling.
Teknisk er der også noget at glæde sig over. Som søsterbilen og den originale, varebilsbaserede familiecontainer Citroën Berlingo er Peugeot Rifter delvist baseret på koncernens EMP2 platform. Den danner også basis for fine biler som Peugeot 308, 3008 og 5008. I Rifter drejer det sig dog kun om forreste halvdel af bilen. Bagerste halvdel nøjes med en opgraderet udgave af den simple, men stærke varebilsudgave med halvstiv compound-bagaksel.
Nødbremse og adaptiv fartpilot
Den halve EMP2-platform gør dog hele forskellen, fordi den gør motorrummet mere kompakt, hvilket både sparer vægt og giver bedre plads i kabinen. Samtidig får Rifter også adgang til moderne assistentsystemer som bl.a. automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot, der gør livet som kaptajn på den store familiebil både mere komfortabelt og sikkert.
En meget synlig forbedring er en stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen, der bl.a. styrer radio og navigation og kan kobles sammen med din smartphone. Modsat førnævnte Peugeot-modeller styres ventilationsanlægget dog via en række knapper under skærmen – betjeningsmæssigt er det faktisk en hurtigere og mere intuitiv løsning.
Sammenlignet med Citroën Berlingo skiller Rifter sig ud med Peugeots særlige i-cockpit, hvor instrumenterne er placeret oven over et ganske lille rat – og gør kabinen til en meget speciel blanding af praktisk varebil og futuristisk sportsvogn.
Plads til fem eller syv
Plads var der meget af i Partner, og der bliver endnu mere i Rifter: Længden er fortsat 4,4 meter, men den nye platform er bedre udhulet. For eksempel sluger bagagerummet hele 597 liter eller 1.414 liter med nedfældet bagsædet. Er det ikke nok, fås Rifter i en 35 centimeter længere udgave. Her er der plads til 850 liter bagage – eller hele 2,7 kubikmeter, hvis du udnytter hele kabinen bag forsæderne. Både den korte og lange Rifter fås med tredje sæderække og dermed plads til syv.
Rifter fås med både benzin og diesel. Benzinvarianten bliver en tre-cylindret 1,2 liter med enten 110 eller 130 hk, mens en ny 1,5 liters maskine med 130 hk ventes at toppe dieselprogrammet. Formentlig kommer Rifter også med en mindre dieselvariant med omtrent 100 hk.
Rifter får premiere på biludstillingen i Geneve 6. marts og kommer til Danmark til september. Her får den følgeskab af søsterbilen Citroën Berlingo. Opel, der for nylig blev opkøbt af den franske PSA-koncern, kommer også med en tilsvarende version kaldet Combo. Varevognsudgaven skulle helt sikkert være på vej til Danmark, men det er endnu ikke afgjort om Opel også vil markedsføre en personbilsudgave i Danmark.
Læs mere: Berlingo gør comeback