Ford dropper stort set alle klassiske bilmodeller på det amerikanske marked til fordel for pick-up og SUV-modeller. Beslutningen skaber usikkerhed om Mondeos fremtid i Europa.
Kunderne har altid ret. Og i USA gider kunderne ikke køre i traditionelle sedaner og hatchbacks. De vil have praktiske pick-up’er og selvsikre SUV-modeller. Så det får de. I hvert fald hos Ford, der som led i en ny strategi storsatser på SUV- og crossover-modeller, mens øksen falder over klassiske amerikanerbiler som Fusion og Taurus, men også kompakte EU-modeller som Fiesta og Focus.
”Vi giver kunderne det, de fortæller os, de vil have. Vi genopfinder simpelthen den amerikanske bil,” siger Fords nye topchef Jim Hackett til branchebladet Automotive News.
Kun en crossover-udgave af den kommende Focus og klassikeren over dem alle, sportsvognen Mustang, overlever udrensningen. Resten af Fords modelprogram – og det vil cirka sige 90 procent af mærkets modeller – vil fremover være biler af crossover, SUV eller pick-up-typen.
Forklaringen er helt enkelt, at det er, hvad kunderne efterspørger og dermed den slags biler, som Ford kan tjene flest penge på.
Facelift skal holde liv i Mondeo
Nu er der som bekendt langt til Guds og bilernes eget land, så måske kan vi bare trække på skuldrene og være ligeglade. Men sådan fungerer en global bilproducent som Ford med fabrikker på de fleste af verdens kontinenter ikke: Den Fusion, som snart må lade livet i USA, er nemlig identisk med indbegrebet af den klassiske Ford-firmabil, som vi i Europa kender under navnet Mondeo. Når Fusion ikke længere skal sælges på verdens største bilmarked, mister modellen de stordriftsfordele, der er afgørende for at være konkurrencedygtig. Og det gælder især et i vigende marked for mellemstore firmabiler, der også i Europa bløder markedsandele til SUV- og crossover-modellerne.
Foreløbig lægger Ford røgslør ud over den europæiske Mondeos skæbne. Ifølge det britiske bilmagasin AutoExpress får Mondeo endnu et facelift i slutningen af i år, og det skal holde modellen inde i kampen frem til cirka 2020. Hvad der derefter kommer til at ske er til gengæld usikkert. Men uden volume fra den amerikanske søsterbil Fusion ligner Mondeo en model på mod bilkirkegården…
Læs også: Ford overvejer en fremtid uden Mondeo