Volvo har overhalet Mercedes på andenpladsen i FDMs AutoIndex kundetilfredshedsundersøgelse. Seat er højdespringer, mens Fiat, Renault og Mercedes som de eneste mærker går tilbage i 2018.
Du synes måske, du har set overskriften før, og det har du nok også, for det er imponerende syvende år i træk, at BMW er kåret som samlet vinder af FDMs AutoIndex-måling, hvor 36.000 bilejere har svaret.
Det tyske prestigemærke cementerer sejren med at score det højeste antal indexpoint i målingens historie – siden 2003. Nemlig 905 ud af 1.000 mulige.
Eneste lille skår i glæden hos BMW må være, at deltagerne i undersøgelsen ikke vurderer BMWs forhandlere til mere end en femteplads – og faktisk er BMW sammen med Citroën det eneste mærke, der i forhold til sidste år går lidt tilbage på dette område, som vægter 20 procent i det samlede resultat.
Heller ikke tilfredsheden med BMW-værkstederne imponerer lige så meget i målingen som selve bilen, der tæller 40 procent i det samlede resultat.
Toyota-værkstederne styrer showet
På de to områder er det Toyota, der styrer showet – og har gjort det siden målingen begyndte i 2003. Især på ejernes tilfredshed med værkstedet er det japanske mærke suverænt. Toyota sejrer med rekordhøje 927 point ud af 1.000 mulige.
Årets højdespringer i AutoIndex’ samlede vurdering af ejernes tilfredshed med deres bil er spanske Seat, der overhaler hele otte konkurrenter og rykker op fra en 20.- til en 11.-plads.
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling har flere forklaringer på, hvorfor Seat rykker frem i feltet.
“Seat har blandt andet vundet Årets Bil i Danmark 2018 med den nye Arona, ligesom man efter nogle års stilhed fra udviklingsafdelingen har introduceret nye modeller som crossoveren Ateca og den rigtigt velkørende mini Ibiza, der er bygget på samme platform som VW Polo,” siger Jens Velling.
Han peger desuden på, at Seat siden 2015 har arbejdet på at udvide og udvikle sit forhandlernet.
I bunden af målingen, hvor der i år kun er 21 mærker med, fordi der ikke er nok besvarelser fra Alfa Romeo-ejere, huserer Fiat og Mitsubishi. Fiat scorer lavest på tilfredsheden med selve bilen og vurderingen af værkstedet, mens det er Mitsubishi-forhandlerne, der gør kunderne mindst tilfredse.
Læs også: BMW-ejere får flest fartbøder
FAKTA: Sådan beregnes FDMs AutoIndex
I starten af årets besvarede 36.000 bilejere et spørgeskema med mere end 120 spørgsmål.
Bilejerne har vurderet deres bil, forhandler og værksted på en skala fra 1-7. Det er omregnet til indekspoint op til 1.000.
Den samlede tilfredshed med bilmærket er en sum af fire kategorier, der vægtes således:
Loyalitet over for bilmærket (ville du købe mærket igen): 20 pct.
Bilens komfort og kvalitet: 40 pct.
Forhandlerens kompetencer: 20 pct.
Værkstedets kompetencer: 20 pct.
Kilde: FDMs AutoIndex