Højst overraskende giver Toyota comeback til den store Camry efter 14 års fravær. Camry kommer kun som hybrid, der bliver ingen stationcar, og så sender den Avensis ud i mørket.
Toyota står for sommerens overraskelse i bilverdenen: Den japanske bilgigant har tænkt ud af boksen med sin beslutning om at lade den store Camry få comeback. Sidst vi så Camry på vore breddegrader var for 14 år siden, hvor Toyota kastede håndklædet i ringen og trak modellen ud af Europa på grund af svigtende salg. Siden har Toyotas europæiske topmodel været Avensis, men den sælger også dårligt.
Løsningen bliver altså at lade Camry afløse Avensis, der i lighed med andre japanske biler i samme klasse som Nissan Primera og Honda Accord ikke får en efterfølger.
Siden sidst er der dog sket store forandringer med Camry. Først og fremmest er den blevet mere kompakt. Med en længde på 488 centimeter er den faktisk en knivspids kortere end eksempelvis den nye Opel Insignia og passer dermed fint ind i den store firmaklasse. Tidligere hørte Camry til klassen over, hvor konkurrenterne hedder Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.
Moderne platform
Forklaringen er opmuntrende. Anno 2018 står Camry nemlig på Toyotas nye TNGA platform, der også bruges til modeller som Prius, C-HR, RAV4 og den næste generation Auris. TNGA-platformen giver ikke alene adgang til omfattende sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og aktiv sporassistent, men har også vist sig at gøre Toyotas biler mere velkørende end set længe fra den kant.
Camry er da også lidt af succeshistorie for Toyota, især på det store amerikanske marked, hvor Camry er den bedst sælgende personbil, hvis man ser bort fra SUV-modeller. Det er altså en spændende model, der skal afløse den stadig mere svagt sælgende Avensis.
Hybridsystem med 175 hk
Når Camry kommer til Europa i første kvartal af 2019, vil bilens undervogn og støjdæmpning endda være forbedret, så den bedre lever op til kræsne europæeres smag. Der kommer kun én variant – en hybrid med en firecylindret benzinmotor på 2,5 liter og en samlet systemydelse, der endnu ikke er offentliggjort, men som på den japanske udgave er på 175 hk. Automatgear af den trinløse CVT-type er naturligvis en del af pakken og det vil ’righoldigt’ udstyr også være, lover Toyota. Dermed benytter Toyota altså også lejligheden til at udvide paletten af miljøvenlige hybrid-modeller – en mulighed, der ikke fandtes i det aldrende Avensis-program.
Én variant kommer de mange nuværende Avensis-ejere dog til at kigge forgæves efter: Camry er især udviklet til det amerikanske marked og fås derfor ikke som stationcar. Dén mangel kan vise sig at blive en udfordring for modellens comeback i Europa, hvor firma- og flådeejere især efterspørger stationcars.
Kilde: Automotive News Europe