Tesla løfter sløret for Model Y – en mellemstor crossover, baseret på teknikken fra Model 3. Y er klar sidst i 2020 og bliver formentlig den mest populære model i Tesla-programmet.
Den californiske elbil-producent Tesla afslører den længe ventede Model Y – mærkets første bil i den moderigtige klasse for mellemstore crossover-modeller.
Teknisk og designmæssigt er Model Y nært beslægtet med Model 3, Teslas hidtil mindste og billigste model. Teknikken med enten en ‘standard’ eller ‘long range’ batteripakke og valg mellem baghjulstræk eller firehjulstræk samt en førerplads, hvor al betjening er samlet i én, stor skærm, er den samme.
Kigger man på designet, ligner Model Y en mellemting mellem en krympet Model X – den med mågevinge-bagdørene – og en forhøjet Model 3.
Netop højden er helt afgørende for Model Y’s forventede status som Teslas kommende bestseller. Bilkøberne foretrækker den høje kørestilling med det gode overblik, som en crossover tilbyder. Hertil kommer, at Model Y i modsætning til Model 3 får en stor og mere praktisk bagklap, lige som bilen kommer i en udgave med plads til syv personer. Hvordan de skal finde plads i Model Y fortæller Tesla ikke i detaljer. Vi gætter på to ‘nødsæder’ placeret modsat kørselsretningen i bagagerummet, som vi kender det fra den store Model S.
Nøjagtig som alle andre Tesla-modeller bliver Model Y både hurtig og langtrækkende. Trods den ekstra højde rykker Performance-modellen med stort batteri og firehjulstræk fra 0-100 km/t på ca. 3,7 sekunder. Alligevel lover Tesla en rækkevidde på hele 540 kilometer og en topfart på 240 km/t. I en hurtiglader skulle det være muligt at lade 80 procent kapacitet på godt en halv time.
35.000 kr. dyrere end Model 3
Kan du nøjes med kortere rækkevidde, kommer der senere en billigere standardudgave, hvor batteriet ‘kun’ rækker til ca. 390 kilometers kørsel.
Som vi kender det fra Tesla, vil Model Y dog kun blive lanceret i de kraftigere versioner først. Tesla forventer, at de første biler til det amerikanske marked triller af samlebåndet i slutningen af 2020. Sædvanligvis går der så en rum tid, før europæerne får fornøjelsen, men Tesla har tilsyneladende fået bedre styr på produktionsplanlægningen. I hvert fald forventer fabrikken at kunne skibe de første Model y til kontinentet i begyndelsen af 2021.
Danske priser kendes endnu ikke – men vi kan regne os frem til et godt bud: Hjemme i USA skal Model Y koste 4.000 dollars mere end en tilsvarende Model 3. Det kan omregnes til knapt 35.000 danske kroner og dermed bør en ‘Long Range’ med stor batteripakke, firehjulstræk men ingen Performance-pakke lande omkring den halve million.
Model Y bliver Teslas femte bilmodel. Udover sedanerne S og 3 samt den store SUV Model X lancerer Tesla i 2020 den heftige sportsvogn Roadster.