Hyundai lancerer en sportslig N-line serie til i30 og SUV’en Tucson, der skærper stilen, men også tilfører et strejf af luksus.
BMW M-Sport, VW R-line, Opel OPC Line, Peugeot GT Line, Ford ST-Line, Seat FR…
Listen over bilmærker der tilbyder en særligt sportslig modelserie er lang. Nu kan vi tilføje Hyundai til rækken. Ligesom konkurrenterne lancerer koreanerne en række specialmodeller, der placerer sig i smørhullet mellem snusfornuftige hverdagsbiler og brætstive GTI-typer. Biler, der er mere pimpede end pumpede.
Hyundai kalder serien for N-line. Det er et hint til de ‘ægte’ N-modeller som i30 N, der er koreanernes direkte modsvar til performanceudgaven af VW’s ikoniske Golf GTI. N’et står i øvrigt for ‘Nürburgring’, den berømte og berygtede tyske racerbane i Eifel-bjergene, der også er kendt som ‘det grønne helvede’. Bare så ingen skal være i tvivl om N-modellernes sportslige ambitioner.
N-Line minder især visuelt om de hardcore N-modeller, men er kombineret med anderledes danskervenlige motorer som f.eks. Hyundais trecylindrede turbobenziner på 1,0 liter med 120 hk. Men selv om hestene er af den tæmmede slags, skader det jo ikke at se potent ud. Og det gør N-line serien med 17- eller 18-tommer alufælge med Michelin Pilot Sport-dæk, markante kofangere for og bag, dobbeltudstødning og sorte sidespejle.
Klassiske detaljer
Indvendig får N-line et mere sportsligt udtryk på klassisk vis i form af sportssæder, sort loftshimmel og alupedaler.
Men det er ikke racer-udstråling det hele. N-line designet indeholder også et strejf af luksus med komfortdetaljer som to-zonet klimaanlæg, 8-tommers touchskærm med Apple Carplay, bakkamera med p-sensor, Bluetooth, førersæde med elektrisk lændestøtte, varme i forsæder og rat, statisk kurvelys, LED-baglygter, el-klapbare sidespejle med varme og aktiv sikkerhed som vognbaneassistent og automatisk nødbremse.
Er det ikke nok, findes der endda en overbygning til N-line med tilnavnet Performance. Den udvider pakken med fuld LED forlygter, indtræk med alcantara og dellæder, luftdyser ved bagsædet og p-sensorer for og bag.
Foreløbig kun til i30
Herhjemme fås N-Line foreløbig til den populære i30 og den elegante i30 Fastback med enten 120 eller 140 hestes benzinmotor eller diesel med 136 hk. Priserne begynder ved 245.000 kr. for i30 N-Line med 120 hk. Performance lægger yderligere 25.000 kroner til prisen, mens Fastback er 15.000 kroner dyrere end hatchbacken.
Hyundai har også lanceret en N-Line udgave af den mellemstore SUV Tucson, men det er endnu uvist om den skal markedsføres i Danmark.