1.000 ingeniører i en ny udviklingsafdeling skal sikre Ford et afgørende forspring indenfor elbiler. De første modeller – fire hybrider og en eldrevet Focus – er allerede på vej.
I bedste Las Vegas-stil går Ford nu ”all in” i elbiler. Mens mange af konkurrenterne endnu ikke har fundet gnisten, satser Ford 900 millioner kroner på, at bilkøberne er ved at være modne til elbiler og hybrider.
Pengene går ikke mindst til 1.000 ingeniører på et nyt udviklingscenter i Fords hjemby Dearborn. Her, i den amerikanske delstat Michigan, skal de mange ingeniører udvikle fremtidens Ford-modeller, der alle får en eller anden form for eldrift under motorhjelmen.
Ifølge Ford vil satsningen fremskynde udviklingen af elbiler med 25 procent. Det skal blandt andet ske gennem øget forskning i batteriteknologi, der fortsat er elbilernes akilleshæl.
På det område er Ford endnu ikke afgørende foran konkurrenterne: Sidste år kunne amerikanerne som de første købe den eldrevne Focus Electric, og modellen er nu på vej til Europa. Elmotoren yder 100 kW – eller hvad der svarer til 123 hk. Med en topfart på godt 130 km/t og en teoretisk rækkevidde på 160 kilometer svarer det nøjagtig til dagens standard i form af konkurrenterne Nissan Leaf og Renault Fluence. På et enkelt punkt – opladningstiden – har Ford dog et lille forspring. Har man en 240 volts hjemmelader, hævder Ford nemlig, at det blot tager tre timer at fuld-lade en Focus Electric.
Hvornår Focus Electric kommer til Europa – og hvad den skal koste – er endnu ikke afgjort.
Udover Focus Electric er Ford på vej med disse fire hybrider:
C-Max Hybrid, der ifølge Ford bliver både billigere og mere økonomisk end Toyota Prius.
C-Max Energi, der er en ”plug-in” hybrid med en rækkevidde på næsten 900 km.
Fusion Hybrid, en hybrid-udgave af næste generation af Mondeo.
Fusion Energi, en ”plug-in” hybrid som C-Max Energi, der ifølge Ford bliver ”verdens mest brændstoføkonomiske mellemklassebil”.
Det lyder virkelig fedt. Jeg har ikke bil, og er ikke udpræget bilentusiast, men hvis jeg skal have et motoriseret køretøj, så ville jeg helt sikkert overveje en ford focus electric eller en af hybriderne. Måske er det nu muligt, at få enteknisk velfungerende og særdeles velkørende elbil med et tiltalende design.
Men, hvad er det forventede værditab, og hvad kommer de til at koste ?
Hej Karsten
Du kan allerede nu købe en Renault Fluence i samme størrelse som Ford’en omtalt her til 207.000 kr. Hertil kommer udgift til leje af batteriet, hvor du betaler alt efter dit årlige kørselsbehov. På mange måder en god løsning, fordi du ikke ejer batteriet og dermed kun skal bekymre dig om værditabet på bilen. Hvor stort det bliver, er svært at svare på. El-bilernes akilleshæl er en rækkevidde på maks 150 km. Det vil fortsat afholde mange fra at vælge en el-bil – jeg vurderer, at el-biler vil tabe lidt mere end halvdelen af deres værdi efter tre år.
MVH Jens
En Renault Fluence er IKKE en familie bil, da bagagerummet er fyldt op med et batteri.
Det er meget ærgerligt for elbiler, at der bortset fra Tesla Model-S, ikke findes en enkelt elbil som kan køre fra Jylland til København uden opladning (på 20min) eller et batteriskift. Hvis en elbil kunne køre 300-400km, så kunne man godt sige, at det var OK at skulle stoppe for hver 2-3 timer på motorvejen og få en kop kaffe.
Elbilen er i bedste fald bil nummer 2 for danske familier. Men selv her vil mange foretrække at købe en lille benzin bil til 80.000 kr. eller mindre.