Fremtidens selvkørende biler kommer til at køre så meget, at det kan sammenlignes med det hårde liv som taxa. Efter fire år er de slidt op, vurderer Ford.
Hvad skal bilfabrikkerne leve af i fremtiden, lyder et ofte stillet spørgsmål. Elbiler har færre bevægelige dele og går sjældent i stykker. Og når bilerne kører af sig selv, er det vel ligegyldigt, om der står Dacia eller Mercedes på bagsmækken?
Helt så bekymret er John Rich ikke. Han er chef for Fords udvikling af selvkørende biler og har en helt anden vinkel på fremtiden.
”Det, jeg er mindst bekymret for her i verden, er mindsket efterspørgsel på biler. Tværtimod kommer vi fremover til at skrotte biler hvert fjerde år i denne branche,” siger han til den engelske avis The Telegraph.
Forklaringen på John Rich’s ro er ganske ligetil. Dagens biler holder hovedsageligt stille i carporte eller på parkeringspladser. Dermed er sliddet lavt og levetiden lang. Fremtidens selvkørende biler får en helt anden livscyklus:
”For at udvikle en holdbar og økonomisk bæredygtig forretningsmodel for fremtidens selvkørende biler, bliver de nødt til at køre næsten hele dagen,” forklarer John Rich.
Dermed kan de sammenlignes med taxaer, der typisk kører over 100.000 kilometer om året. Det gælder også i New York, hvor en ‘yellow cab’ i snit kører 3,8 år. Derefter er den slidt ned og bliver skrottet.
Tror ikke på eldrift
John Rich har i øvrigt en anden interessant betragtning om selvkørende biler. Han tror ikke, at de i første omgang kommer til at køre på el, men på benzin eller diesel. På el er rækkevidden så kort og opladningstiden så lang, at de ikke kommer til at køre tilstrækkeligt meget i løbet af et døgn. Dermed bliver de for dyre i drift.
Fremtidens selvkørende biler kommer med andre ord til at udlede en del CO2. Miljøbelastningen bliver ikke mindre af en levetid på blot fire år. Så selv om teknikken også kan være med til at reducere den samlede mængde af biler, er miljøgevinsten måske beskeden.