Endnu en crossover – men ikke til Danmark

Renault Symbioz er endnu en kompakt crossover – men vi skal ikke forvente at se den i Danmark. Her vil importøren i stedet satse på elbiler.

Det er med høje crossover- og SUV-biler som det engang var med dem, der brugte sæbe fra Rexona: Der er altid plads til én til.

I denne uge er det Renault, der har fundet sæben frem for at få endnu en crossover til at glide ind i modelprogrammet. Symbioz er navnet på bilen, der kiler sig ind mellem Captur og Austral i Renaults familie af højbenede biler, der også tæller modeller som Arkana, Espace og den elektriske Scenic.

Det er de små marginaler, der adskiller modellerne. Med en længde på 441 cm er Symbioz 18 cm længere end Captur og 10 cm kortere end Austral. Designet med Renaults nye formsprog med et mindre logo i retro-stil på en lag-delt front lægger sig også tæt op af nye Renault modeller som Scenic og den netop faceliftede Captur.

Hybridteknik bliver for dyr

Teknikken stammer fra den lidt større Austral og dermed også koncernfætteren Nissan Qashqai. Det gælder også motoren – en turbobenziner med hybrid-teknik, der yder 145 hk.

Netop hybridmotoren er én af forklaringerne på, at vi næppe kommer til at se Symbioz på dansk asfalt.

En fin detalje ved Renault Symbioz er, at bagsædet kan længdejusteres. Helt fremme giver det plads til hele 624 liter i bagagerummet.

”Hybridbiler er ikke længere afgiftsbegunstiget herhjemme, så den bliver for dyr. Derfor har vi umiddelbart valgt ikke at lancere Symbioz i Danmark,” forklarer Søren Hyltoft, pressechef for den danske Renault-importør.

Svar på stagnerende elbil-salg

En anden forklaring er, at den danske importør hellere vil satse på elbiler. I sidste måned stod elbiler for 43 procent af det danske nybil-salg – og det var med en Renault på toppen. De Danske Bilimportører forventer, at elbiler vil udgøre over halvdelen af nybil-salget ved udgangen af 2024.

Ifølge Søren Hyltoft skal en model som Symbioz også ses som et svar på det stagnerende salg af elbiler i Sydeuropa. Det har fået flere bilmærker til at øge udbuddet af hybrid- og ladehybrider.

Renault nævner også selv Symbioz som en mulighed for firma- og flådekunder, der både vil holde driftsomkostninger og CO2-aftryk nede.

Men altså ikke i Danmark. Her har elbiler en afgifts-fordel, der gør dem billigere i både indkøb og drift. Derfor bliver det ikke bonjour men i stedet au revoir til Renault Symbioz.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here