Hvilkenbil ønsker læserne godt nytår med et kritisk kig bagud på bilåret 2019 – og et blik frem mod de biler, vi glæder os mest til i 2020.
Redaktionen på Hvilkenbil har konstant for øje at formidle seriøse og pålidelige test og nyheder.
Men bag den lødige tilgang til bilerne gemmer sig uundgåelige faktorer: Hjerte og følelser spiller altid ind, uanset hvor meget man bestræber sig på at anskue bilerne med hjerne og fornuft.
Omkring et årsskifte må det være tilladt at bytte den tilstræbt objektive Hvilkenbil-kasket ud med den personlige pen. Så her op til nytårsaftens champagnebobler blander vi store dele begejstring i det seriøse bæger.
Redaktør på Hvilkenbil Jens Velling og journalisterne Henrik Hauthorn og Morten Kjeldsen svarer frit fra leveren og uden filter på følgende fem spørgsmål:
1. Hvilken bil gav mest værdi for pengene i 2019?
2. Hvilken bil var den bedste i 2019?
3. Hvilken bil var den dårligste i 2019?
4. Hvilken bil-oplevelse var den største i 2019?
5. Hvilken bil forventer du mest af i 2020?
1. Hvilken bil gav efter din mening mest værdi for pengene i 2019?
Jens Velling: Først på året røg BMW 3-serie på ophørsudsalg. Du kunne få en 320d Touring med alt i udstyr – selv vinterdæk på alufælge var med i prisen – for 385.000 kr. Det var et nærmest vanvittigt godt tilbud. Jeg ærgrer mig stadig over, at jeg ikke lige stod og havde råd til og brug for en ny BMW på det tidspunkt…
Henrik Hauthorn: I 2019 kom Mitsubishi Outlander PHEV endelig til Danmark, efter at ladehybriden – forud for sin tid – nogle år havde fejret triumfer i form af flotte salgstal over hele verden. En velvoksen SUV med avanceret teknik, et omfattende standardudstyr og ikke mindst muligheden for at køre på el op til 50 km til bare 330.000 kr. Tag den, konkurrenter!
Morten Kjeldsen: Lige nu og hér er der for mig at se ikke tvivl om, at de knaldtilbud som Skoda kører på Octavia, er vanskelige at komme udenom med den snusfornuftige Hvilkenbil-kasket på. Klassens mest rummelige bil med 1,5 liters benzinmotor, DSG-gear og Style Dynamic-udstyr står i 260.000 kr. Opgradering til stationcar koster 15.000 kr. Slå til nu.
2. Hvilken bil var efter din mening den bedste i 2019?
Jens Velling: Ingen tvivl hos mig: Tesla Model 3 sparker – undskyld udtrykket – så meget røv! Og her tænker jeg ikke kun på den vilde acceleration, men også rækkevidde, design og især Teslas suveræne software. At opleve en så gennemtænkt og potent elbil giver en reel oplevelse af at køre bil version 2.0. Model 3 får andre biler til at virke gammeldags.
Henrik Hauthorn: Nu har redaktøren taget Tesla 3, og det må man jo bøje sig for. Så jeg peger på BMW 3-serie. 7. generation byder ikke for alvor på nytænkning, men er fortsat en af verdens bedste biler – størrelse, pris og allround-egenskaber taget i betragtning. Firmafolket overgav sig også og kårede den til årets businessbil foran tyske og svenske konkurrenter.
Morten Kjeldsen: Begge mine ærede kollegaer nævner to biler, som jeg kun kan tilslutte mig. Men lige præcis hér tillader jeg mig at være politisk ukorrekt og skubbe elbils-medløberi til side og pege på BMW M2 Competition. Den er baghjulstrukket, tung og rå, et herremobil i den mest uforfærdede form. De 410 heste fra rækkesekseren gjorde mig så usigeligt glad.
3. Hvilken bil var den dårligste i 2019?
Jens Velling: Den er svær, for der laves ikke decideret dårlige biler længere. Så mine skuffelser var små. For eksempel at Skoda Scala er for dyr, ellers lækre Mazda CX-30 for lille på bagsædet, Toyotas stædige insisteren på CVT-gear og VWs stadig mere rustikke finish. Og så synes jeg, at de første tyske elbilers rækkevidde er bekymrende beskeden. Kom nu i stødet, Fritz!
Henrik Hauthorn: Ærlig talt havde jeg lidt dårlig smag i munden hele ugen med den nye Range Rover Evoque. Bevares, en meget lækker og smuk (og dyr) bil, men samtidig på alle måder politisk ukorrekt: En diesel under motorhjelmen, en vægt på op mod to ton samt en front, der truer i bakspejlet og tilmed øger CO2-udledningen. Det er snart ‘so last year’.
Morten Kjeldsen: Det gør ondt i mig, at en så lækker bil som Mazda 3 har så ringe bagsædeplads. Dét diskvalificerer den som potentiel bil i min garage. Dernæst undrer jeg mig over, hvor Fiat er blevet af? Panda og Tipo er ligegyldige, og 500 kan ikke bære italienerne hjem. Men mest af alt er jeg i disse CO2-fokuserede tider skuffet over den vedholdende fremkomst af de mange SUV’er. Hvad skal vi med dem?
4. Hvilken bil-oplevelse var den største i 2019?
Jens Velling: Tesla Model 3 fordi den kombinerer power og komfort med miljøbevidsthed. Stik modsat Ford Mustang, der er old-school sjov af den mest macho-brølende slags. Skønt at opleve denne V8-dinosaur, inden den uddør. Og så charmerede den nye Citroën Berlingo sig ind i mit hjerte med sin overdådige plads og ditto kørekomfort. Berlingo er vildt undervurderet.
Henrik Hauthorn: Den største oplevelse og det største smil på læben gav en lille bil med en lille motor men med klassisk køreglæde i højsædet: Ford Fiesta ST2 med 200 hk og næsten 300 Nm fra en 3-cylindret 1,5 liters motor tilsat et snerrende, spruttende, buldrende soundtrack fra sportsudstødningen. Forrygende sjov til bare 270.000 kr.
Morten Kjeldsen: Ingen tvivl om at min testuge i den rustikke 255.000 kroners Suzuki Jimny står uforglemmeligt tilbage. Jimny-livsstilen kunne jeg godt blive en del af. Ikke mindst fordi den får ti gange dyrere firehjulstrækkere til at skæve forlegent, når den i grusgraven uforfærdet viser, hvordan stejle bakker, mudder og traktorhjulspor skal overvindes.
5. Hvilken bil forventer du mest af i 2020?
Jens Velling: VW ID.3. Efter dieselskandalen har VW noget at bevise. ID.3 skal lykkes som den første folkelige elbil, der overbeviser masserne om, at de skal vælge el. Hverken mere eller mindre. En stor opgave, men VW skylder os at lykkes. Blandt de ‘almindelige’ biler har Nissan behov for at levere med den nye Qashqai, som mærket fortsat er meget afhængig af.
Henrik Hauthorn: De største forventninger har jeg til elbilerne. Udvalget af ‘ellerter’ på det danske marked tredobles frem mod 2021, og det giver et reelt udvalg for danske familier. Mest ser jeg frem til at teste Volvos første elbil SUV’en XC40, der lader vente på sig, det svensk-kinesiske mærkes erfaringer med ladehybrider til trods.
Morten Kjeldsen: Igen går begge mine nøgterne kollegaer forrest, så jeg retter i stedet blikket mod ottende generation Volkswagen Golf. Et ikonisk automobil, en ‘alleskönner’, den klasseledende, bilen som alle gerne vil overgå. Indrømmet: Jeg er selvsagt ikke upåvirket af, at jeg i 2020 meget vel selv kunne føje en Golf 1,5 eTSI med 150 hk og DSG-gear til min garage.
Redaktionen på Hvilkenbil ønsker Hvilkenbil’s læsere et godt nytår og håber, at I også i 2020 vil læse med og sprede budskabet i jeres omgangskreds om et altid pålideligt og seriøst bilsite.