Gammel plastik på nye biler

Bilfabrikkerne vil ikke bare reducere CO2-udledningen. Nu skal forbruget af miljøskadelig plastik også begrænses – f.eks. med mere genbrug i bilerne.

Vi har alle set billederne af store øer af plastikaffald, der flyder rundt på verdenshavene. Det ser grimt ud, kvæler livet i oceanerne og nedbryder alt det, som vi og kommende generationer skal leve af.

Så noget skal ske, og noget sker. I den branche, som Hvilkenbil beskæftiger sig med, tænkes der selvfølgelig også længere end til langt på literen og lavere CO2-udledning.

Det tænkes i genbrug. Seneste eksempel er et miljøvenligt og fremadskuende tiltag fra Audi i Ingolstadt. Her laver man nemlig gamle plastikflasker om til sædeindtræk og beklædning af kabinen i den nye A3, der får dansk premiere til sommer.

De såkaldte PET-flasker – plastikflasker fremstillet af materialet polyetylentereftalat – er en naturlig del af vores hverdag. F.eks. når vi i supermarkedet køber vores danskvand med citrussmag og colaen til børnene i weekenden.

plastik
89 procent af det materiale, som sædeindtrækket i den nye Audi A3 er lavet af, er fremstillet af gamle plastikflasker. 45 1,5-liters flasker går der til sæderne i A3’eren.

Men hvis vi bare smider dem væk, er det bl.a. plastik fra PET-flasker, der flyder rundt på verdenshavene og forpester tilværelsen for dyr og planteliv.

Husker vi at aflevere dem i flaskeautomaten, går de derimod en nyttig fremtid i møde.

107 plastikflasker i en A3

Undervejs i genbrugsprocessen kværnes PET-flaskerne nemlig til et fint granulat, der videreforarbejdes til tråde. Disse tråde bliver brugt, når Audi får syet sædeindtrækkene til den nye A3. Samme genanvendelige materiale bruges også til beklædning af gulvet i A3’eren.

Audi oplyser, at der til sæderne i en A3 går 45 halvanden liters PET-flasker plus 62 til bundbeklædningen. Og diplomingeniørerne hos Audi garanterer, at de ikke går på kompromis med den “høje kvalitet, som premiummærkets kunder er vant til”. Målet er, at sædeindtrækkene i alle Audis modeller skal være fremstillet af genanvendelsesmateriale.

Mærket med de fire ringe i næsen er naturligvis ikke de eneste, der har tænkt tanken. Første gang denne skribent hørte om det, var i 2012, da Ford meddelte, at man ville bruge plastikflasker til fremstillingen af sæderne i Focus. Flere andre gør det – blandt andre BMW, Volvo, Range Rover og Polestar.

Det eneste, vi som forbrugere skal huske, er at aflevere vores plastikflasker det rigtige sted, når danskvandet er drukket.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here