Corona-krisen er hård ved bilsalget. Og det bliver kun værre, fordi krise og lukkede fabrikker først slår fuldt igennem om flere måneder.
Hvis man har besøgt en dansk bilforhandler de seneste par uger, er man ikke i tvivl: Der er langt mellem kunderne. Rigtigt langt.
Situationen afspejles også af de nyeste tal over bilsalget herhjemme. De Danske Bilimportører har netop offentliggjort salgstallene for marts. Sammenlignet med samme måned sidste år, er bilsalget faldet med hele 43 procent til 15.184 biler.
Det er dog ikke en helt realistisk sammenligning, for sidste år hamstrede danskerne bilerne som de for nylig hamstrede gær og toiletpapir. Dengang frygtede man ikke corona, men et hop i registreringsafgiften.
Trods corona har leveringssituationen for nye biler dog været stort set normal i marts. Bilkøberne har fået leveret de biler, de har bestilt. Branchen selv peger da også på, at man skal kigge på udviklingen sidst i marts. Altså efter at corona for alvor slog igennem og de danske myndigheder begyndte at lukke landet ned. Måden at opgøre bilsalget på, er at kigge på indgåede salgskontrakter. De Danske Bilimportører oplyser, at der ikke findes en samlet opgørelse over nye kontrakter for marts. Men importørerne vurderer, at antallet af nye kontrakter særligt de to sidste uger i marts er gået voldsomt ned. Det resulterer i et samlet fald af nye kontrakter i marts på mellem 40 og 60 procent.
Og det bliver kun værre. Når bilsalget om en måned skal gøres op for april, vil corona, nedlukning og generel tvivl om fremtiden slå fuldt igennem. Hertil kommer effekten af alle de bilfabrikker, der er lukket ned og har sat produktionen i stå. Fortsætter lukningerne, vil det både forsinke leveringen af bestilte biler og hæmme salget af nye biler.
”Med den nuværende ordreindgang, ser vi desværre ind i store udfordringer for bilimportørerne og i øvrigt også for vores forhandlere de næste måneder,” siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen i forbindelse med salgstallene for marts.
Tesla igen på toppen
Bilsalget i marts viser i øvrigt stor opbakning til elbiler. Tesla Model 3 havde endnu en gang en måned på toppen af bilsalget. I alt blev der solgt 1.114 elbiler i marts – en fordobling sammenlignet med marts 2019.
Også ladehybridbilerne fortsætter de gode tendenser, trods den generelle opbremsning i bilsalget. Der blev således indregistreret 649 nye ladehybrider i marts 2020. Det er 66 procent flere end i marts 2019.
Top 20 i marts:
Nr. | Model | Antal |
1 | Tesla Model 3 | 728 |
2 | Nissan Qashqai | 687 |
3 | Peugeot 208 | 476 |
4 | Citroën C3 | 466 |
5 | Toyota Yaris | 339 |
6 | VW Golf | 328 |
7 | Toyota Aygo | 313 |
8 | Skoda Octavia | 304 |
9 | Citroën C1 | 302 |
10 | VW T-Roc | 284 |
11 | Renault Clio | 281 |
12 | Mercedes-Benz A-klasse | 271 |
13 | BMW 3-serie | 260 |
14 | Audi A3 | 253 |
15 | Peugeot 2008 | 251 |
16 | Peugeot 3008 | 237 |
17 | Skoda Fabia | 232 |
18 | Mitsubishi Outlander | 226 |
19 | Mercedes-Benz C-klasse | 220 |
20 | VW T-Cross | 217 |
Kilde: De Danske Bilimportører