Den nye, elektriske 500 er afgørende for Fiat. Derfor kommer der flere varianter – for eksempel en udgave med en ekstra sidedør til bagsædet.
Fiat er dybt afhængige af den lille 500. Den firehjulede charmetrold med den lange historie og nærmest nuttede design står for meget stor del af indtjeningen for det italienske bilmærke. Alle sejl er da også sat til for at gøre den nye og tredje generation til en succes.
Herhjemme ser vi den nye og fuldt elektriske 500 sidst i oktober. I første omgang i de velkendte udgaver som henholdsvis hatchback og cabriolet. Men der er endnu en model på vej: Fiat lancerer også en mere praktisk udgave med en ekstra sidedør i højre side. Døren åbner modsat og skal gøre det lettere at komme ind på bagsædet. Og det giver god mening, for den nye Fiat 500 bliver en mere rummelig og dermed praktisk bil. Længden øges med seks centimeter og akselafstanden med to. Sammen med elbils-teknologien, hvor batteriet ligger under gulvet og elmotoren fylder ganske lidt, giver det alt andet lige en mere rummelig kabine.
Tager 30 kg på
Omvendt stiller en ekstra, baghængslet dør ekstra karv til sikkerheden. Fiat forstærker B-stolpen, der svinger ud sammen med den ekstra sidedør, og det øger angiveligt vægten med 30 kilo.
Fiat 500 med den ekstra dør får tilnavnet Trepiuno – italiensk for ’tre plus én’.
Idéen med en ekstra, baghængslet sidedør er ikke ny. Tænk blot på sportsvognen Mazda RX-8 og den første udgave af den lille stationcar Mini Clubman.
Udover en udgave med ekstra sidedør kan vi formentlig forvente os mange udstyrsvarianter af den nye 500. Der er også planlagt en større stationcarudgave, der får det klassiske navn Giardiniera.
Fiat 500 er så vigtig for Fiat, at der ikke tages chancer. Den nye model kommer udelukkende som elbil, men for at dække markedet af, fortsætter den nuværende benzindrevne model også i produktion. Den har efterhånden 13 år på bagen, men bliver ved at sælge godt – derfor får den lov at fortsætte.