BMW løfter sløret for den ’elektriske køremaskine’ i4 med op til 530 hk. Med lidt held ser vi den i Danmark til efteråret.
Så er der frit kig til en af årets mest spændende bilnyheder, BMW i4. Tyskerne har frigivet de første officielle fotos af den fuldt elektriske pendant til BMWs absolutte bestseller, 3-serien. Dermed får BMW-fans og andre bilentusiaster endelig et alternativ til dels de mange højbenede SUV-elbiler, der er kommet på markedet, dels Tesla Model 3.
Sidstnævnte går for at være den mest velkørende elbil, der findes p.t., men mange har set frem til et modsvar fra netop BMW. Nu er det på vej – måske hurtigere end forventet. Oprindeligt skulle den elektriske i4 komme til Danmark til december, men sammen med billederne fortæller BMW, at introduktionen er rykket tre måneder frem. Om det så også betyder, at i4 når frem til de danske forhandlere i september vides dog endnu ikke.
BMW selv hævder ikke overraskende, at i4 netop bliver en ’elektrisk køremaskine’. Midlerne er klassiske BMW-dyder som lavt tyngdepunkt, optimal vægtfordeling, bred sporvidde, baghjulstræk og et stift karrosseri.
Ny næse dominerer
Ellers er det småt med informationer om i4, som BMW heller ikke viser interiørbilleder af. Det handler sandsynligvis om, at der stadig arbejdes på sagen. Til gengæld kan vi se, at den færdige i4 på nær nogle mindre detaljer lægger sig ganske tæt op ad designstudiet Concept i4. Dermed er der også gensyn med den meget omdiskuterede nye næse, hvor de ikoniske nyrer står højt og tæt. Ikke just noget som BMW har fået ros for, men ret beset er de næsten lodrette nyrer ikke noget nyt. Tænk blot på klassiske BMW-modeller som 2000 CS og model 335 fra 1939. Og måske også BMWs forfriskende hang til med mellemrum at provokere – her kan man passende sende mærkets kontroversielle ex-designchef Chris Bangle en venlig tanke.
Mere interessant er det, at BMW afslører, at i4 får op til 390 kW (530 hk) og en rækkevidde på mellem 400 og 600 km alt efter batteristørrelse. Dermed ved vi også, at i4 kommer med mindre motorer.
Selv om i4 er helt ny, bliver den en af de sidste elbiler fra BMW baseret på en platform, der både skal bruges til elektriske drivliner og forbrændingsmotorer. Sidste år droppede BMW ’to-i-én’ strategien og besluttede – som langt de fleste konkurrenter – at udvikle en platform dedikeret til elbiler. Første resultat bliver den store iX SUV, der også kommer til Danmark sidst på året.
BMW vil sælge flere elbiler
Forleden fortalte VW, at de vil sælge dobbelt så mange elbiler som forventet. BMW er ude med samme melding i forbindelse med afsløringen af i4: Frem mod 2025 forventer BMW at øge andelen af elbiler med 50 procent hvert eneste år. Ved udgangen af 2025 vil BMW have leveret to millioner elbiler til kunderne – og hele 10 millioner elbiler i 2030. Dermed er Bayerische Motoren Werke godt i gang med at sige farvel til forbrændingsmotorerne.
Ud over iX og i4 er BMW på vej med fuldt elektriske udgaver af 5-serien, X1 og 7-serien. BMW har også netop lanceret en elektrisk version af SUV’en X3, der har betegnelsen iX3.