Fjerde generation af Skoda Fabia står nu på samme platform som VW Polo. Det betyder mere plads og moderne teknik, men også farvel til diesel.
Endelig! Hele fire år efter, at Seat Ibiza som den første mini i VW-familien blev lanceret på den såkaldte MQB-A0 platform, er turen kommet til Skoda Fabia. De andre søsterbiler VW Polo og Audi A1 er også for længst skiftet til den nye teknik, så det er på høje tid, at Fabia kommer på omgangshøjde med både kusiner og konkurrenter.
Fabia er nemlig en stabil sællert for Skoda og VW-koncernen. Ikke mindst i Danmark, hvor den kompakte tjekke har en trofast fanskare. Med dyder som velfungerende VW teknik, god pladsudnyttelse og sikre køreegenskaber til fair priser, har den altid haft bred appel.
Alt tyder på, at det fortsætter med fjerde generation. Som de første fotos viser, piller Skoda ikke grundlæggende ved designet. Fabia den fjerde ligner umiskendeligt en Fabia. Men proportionerne er ændret til det bedre. Minien vokser næsten ud af klassen og når for første gang ud over fire meter mærket. Faktisk er fjerde generation 411 cm lang – og knapt 10 af de nye centimeter befinder sig mellem hjulene, hvilket skal give langt bedre plads på bagsædet. Bagagerummet på 380 liter er faktisk på niveau med VW Golf.
Sammen med øget bredde og lavere taglinje giver det Fabia et mere dynamisk udtryk. LED-lygter bliver standard og understreger, at teknikken har fået en grundig overhaling.
Digital og autonom
For det er under karrosseriet, at vi finder de største nyheder. De tæller bl.a. mulighed for fuld digital instrumentering, moderne infotainment med stemmestyring og køreassistenter, der med adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent og såkaldt ’Travel Assist’ gør den delvis selvkørende på motorvejen.
Fordi Fabia nu deler teknik med VW Polo, får langt de fleste udgaver et separat betjeningspanel med knapper til klimaanlægget. Mere moderne bliver Fabia 4 altså ikke. Vi kan dog kun bifalde, at man slipper for at styre ventilationen med skærm og berøringsflader, som vi kender det fra VW-familiens lidt større modeller.
Førnævnte digital-instrumentering forventes at koste ekstra. En flad basismodel får sandsynligvis analoge instrumenter, en beskeden infoskærm uden navigation på 6,5 tommer og en trecylindret benzinmotor uden turbo med 65 eller 80 heste.
Mere spræl er der i samme motorer med turbo. Her er ydelsen 95 eller 110 heste og henholdsvis fem eller seks manuelle gear. Begge turbobenzinere fås også med syv-trins DSG-automatgear. Toppen bliver en firecylindret 1,5 liter med 150 hk med DSG-gear, der gør Fabia til en mini-GTI med en topfart på voksne 225 km/t.
Combi kommer i 2023
Savner du en dieselmotor? Så er der dårlige nyheder. Når Fabia kommer til Danmark i løbet af efteråret, bliver den endnu en ny bilmodel, der helt dropper oliebrænder-motorer. Helt eller delvist elektriske versioner er der heller ikke udsigt til. Ikke så meget som en mild-hybrid taler Skoda om, men den kan jo dukke op senere.
Til gengæld kommer der også denne gang en Combi – Skoda’sk for stationcar. Dog først i 2023, så her skal du væbne dig med tålmodighed, hvis du vil benytte dig af miniklassens eneste mulighed for at få et ekstra stort bagagerum. Ingen andre tilbyder det i miniklassen.
De danske priser er endnu ukendte.
Skoda Fabia 4 fakta:
Længde/bredde/højde: 411/178/256 cm
Bagagerum: 380 – 1.190 liter
Benzinmotorer:
1,0 65 hk
1,0 80 hk
1,0 turbo 95 hk
1,0 turbo 110 hk
1,5 turbo 150 hk