Bekymrer du dig om levetiden på elbilers kostbare batterier? En række eksperter vurderer levetiden – se deres svar her.
Erfarne bilejere ved, at det kan koste kassen, hvis automatgearet eller dieselmotoren opgiver ånden i en almindelig bil. Med elbiler er det anderledes. De indeholder blot en tredjedel bevægelige dele og har kun få sliddele. Største udfordring kan faktisk være, at du bremser så lidt, at rust og ikke slid ender med at tage livet af bremserne. Ellers viser alle erfaringer, at driftsomkostningerne for elbiler er beskedne.
Med et lille men. Batterier i elbiler er kostbare – faktisk kan batteriet udgøre op mod en tredjedel af en elbils værdi. Kollapser battericellerne, kan du som ejer se frem til en regning, der kan løbe op i et sekscifret beløb. Ikke nogen rar tanke – som elbil-producenterne da også forsøger at tage i opløbet med garantier på batteriet, der ofte lyder på otte år og et par hundrede tusinde kilometer.
Ikke desto mindre er det netop frygten for at skulle udskifte de dyre batterier i elbiler, der afholder nogle bilejere fra at skifte benzin og diesel ud med strøm. Lige som man taler om rækkeviddeangst, er der nogle, der skal overvinde deres ’batteriskifteangst’.
Batteri holder 15-20 år
Også i Tyskland, hvor bilkøberne har vist sig at være noget konservative og derfor tilbageholdende med at skifte deres dieseldrevne BMW’er og Mercedes ud med nymodens elbiler. Det tyske bilmagasin AutoBild har derfor forsøgt at finde ud af, om bekymringen er reel. Tre eksperter har fået spørgsmålet: ”Hvor lang tid holder et elbils-batteri?”
Eksperterne er ganske enige: Grundlæggende holder batterierne meget bedre end forventet – det viser erfaringer med de ældste elbiler, der nu har været på markedet i 10-12 år. Det er også forklaringen på, at producenterne giver lange garantier.
”Stort set alle batterier, som Nissan har lagt i sine elbiler, er aldrig blevet skiftet ud,” fastslår den mangeårige chef for Nissans elbilsudvikling, Nic Thomas. Han udtaler sig på et meget omfattende datagrundlag: Nissan har fremstillet elbiler i 12 år og modellen Leaf er blandt verdens mest solgte elbiler. Ifølge Nic Thomas skal man regne med, at batteriet holder længere end resten af elbilen. Han vurderer, at man som regel vil tage batteriet ud og bruge det som energilager i huse eller solenergianlæg, når man skrotter elbilen. Først efter 15-20 år har batteriet mistet så meget kapacitet, at det skal skilles ad for derefter at blive genbrugt.
Varme slider
”Moderne batterier er virkeligt solide,” siger Hartung Wilstermann. Han er Executive Vice President for elbils-batterier hos den store underleverandør Webasto, der bl.a. leverer batterier til den sydkoreanske bilgigant Hyundai.
Wilstermann kaster sig derefter ud i en længere redegørelse for, at holdbarheden også er høj, selv om man ikke altid behandler sit batteri optimalt. Batterier er nemlig påvirkelige af alt fra temperaturer til den måde, som de oplades på.
Høj varme er en udfordring, mens kulde belaster batterier i mindre grad. Middeltemperaturer omkring de 20 grader er optimale, så derfor kan man med fordel stille sin elbil i en overdækket og tempereret garage, når man ikke kører i den.
Som en elastik
Opladning er et kapitel for sig. Tommelfingerreglen, som vi kender fra mobiltelefoner, gælder også for batterier i elbiler: De har bedst af at have mellem 20 og 80 procent kapacitet. Lader man op til 100 procent, bør man straks køre, så batteriet ikke skal holde sin maksimale spænding over længere tid.
Måden, du oplader på, har også betydning. En lynlader, der hælder 150 kW eller endnu mere strøm på batteriet i løbet af kort tid, slider mere på cellerne end langsom opladning derhjemme med 11 eller 22 kW.
”Opladning kan sammenlignes med at trække i en elastik. Jo længere tid elastikken er spændt ud, desto mere mister det sin elasticitet,” forklarer den tredje ekspert, Kai-Philipp Kairies. Han er grundlægger af start-up firmaet Accure, der tilbyder overvågning og løbende diagnose af lithium-ion batterier i f.eks. elbiler.
Accure overvåger flere end 30.000 elbiler og bruger data til at vejlede deres kunder i, hvordan de hele tiden får det optimale ud af deres elbilers batteri, samtidig med, at de slider mindst muligt på det. Blandt de ting, som Accure kan se ud af deres data er, at det slider forholdsmæssigt mere på et batteri at lade fra f.eks. 10 til 90 procent end at ’sjatlade’ oftere fra 30 til 50 eller fra 60 til 80 procent.
Klarer 3.000 opladninger
Eksperterne er dog også enige om, at man ikke skal bekymre sig for meget om, hvordan man oplader batterier. Man kan godt forlænge levetid og kapacitet ved hele tiden at lade på den mest hensigtsmæssige måde. Men selv når man bare lader i flæng, som det nu passer bedst, er det ikke ødelæggende for moderne elbilers batterier. Den indbyggede batteristyring er efterhånden så avanceret, at det ikke er noget problem:
”Moderne elbil-batterier kan klare op til 3.000 opladninger. Jeg lader selv hele tiden på lynladere, og det er ikke noget problem,” fastslår Webastos Hartung Wilstermann. Han kører selv 100.000 km årligt i sin Audi e-tron, der med en rækkevidde på godt 400 km ofte har brug for at lade batterierne op.
Tak for de mange gode argumenter.
Ét spørgsmål har jeg dog stadig:
Er det rigtigt at det er nødvendigt indimellem at lade batteriet helt op på 100% ved AC opladning, og efterfølgende lade bilen stå tilsluttet laderen, for at kalibrere batteriet?
På forhånd tusind tak.