Lucid kommer længst og Tesla er mest effektiv i italiensk rækkevidde-test. Hastighed, temperatur og trafiktæthed minder om danske forhold.
Rækkevidde er stadig et varmt emne, når det handler om elbiler. Især for bilkøbere, der er i tvivl om, hvorvidt deres næste bil skal være elektrisk. Langt de fleste, der allerede ejer en elbil, fortæller omvendt, at rækkevidden er mindre vigtig og at rækkeviddeangst er overvurderet…
Ikke desto mindre er rækkevidde-test af elbiler både udbredte og populære.
Senest omtalte vi den norske bilklub NAFs tilbagevendende vintertest af elbiler. Svagheden ved NAF-testen er, at de norske forhold er noget anderledes end de forhold, som elbiler kører i herhjemme. NAFs vintertest foregår ved frostgrader og ved relativt lave hastigheder, der kun sjældent overstiger 90 km/t. Endelig er stigningerne på de norske fjeldveje noget mere dramatiske end på flade, danske veje.
Rundt om Rom
Derfor er en anden, tilbagevendende rækkevidde-test udført af søstermedierne insideevs.de og motor1.com i Europa på mange måder mere relevant set med danske øjne.
Testen udføres på den 68 km lange ringvej Grande Raccordo Anulare omkring Rom. Det er en motorvej, så der køres både op til 110 og 130 km/t, men da trafikken er tæt, er hastigheden ofte noget lavere.
Reglerne er simple. Alle elbiler i testen starter med 100 pct. opladede batterier, og kører til de kun har fem pct. strøm tilbage. Der er kun én person i hver bil, der kører med lukkede ruder, 22 grader på klimaanlægget og i kolonne, så betingelserne er ens. ’Vinder’ er den bil, der kører flest runder på ringvejen.
Udover hastigheden og den tætte trafik, gør temperaturer på 10-14 grader testen mere sammenlignelig med de forhold, som vi har i Danmark. I sagens natur kan man dog ikke én-til-én overføre resultatet til danske forhold. Det interessante ved rækkevidde-testen er den indbyrdes sammenligning mellem biler, der køres under ens forhold – dét kan man godt uddrage noget af.
11 nye modeller
I årets test deltog 11 nye elbiler, der blev målt på to områder: Reel rækkevidde – altså hvor mange kilometer kunne de tilbagelægge indtil batteriet nåede ned på fem procent. Og hvor effektive er de – hvor mange kilometer presser de ud af hver kWh, uagtet batteriets størrelse.
I rå rækkevidde har elbiler med store og dyre batterier en fordel. Derfor er det heller ikke overraskende testens dyreste bil med et stort batteri, Lucid Air, der kører længst. Næsten otte omgange bliver det til på Grande Raccordo Anulare – eller hvad der svarer til 571 km.
Nummer to er den opgraderede udgave af Tesla Model 3 Long Range, der kører 498 km, mens Årets Bil i Danmark, BMW i5, snupper tredjepladsen med 489 km.
Blandt overraskelserne i denne del af testen er, at den nye VW ID.7 trods en WLTP-rækkevidde på 614 km (dansk opgivelse) må nøjes med 400 km rundt om Rom. Og vel også, at Toyotas kritiserede bZ4X trods opdateringer bliver ved med at præstere så dårligt. I denne test ligger bZ4X 40 procent under WLTP, hvilket er testens største fejlmargin.
Du kan se resultaterne for rækkevidden herunder.
Rækkevidde-test rundt om Rom
Model | Batteri netto | WLTP km | Målt 100-5% | Afvigelse i pct. |
Lucid Air | 112 kWh | 839 km | 571 km | – 32 % |
Tesla Model 3 Long Range | 75 kWh | 629 km | 498 km | – 21 % |
BMW i5 | 81 kWh | 582 km | 489 km | – 16 % |
Hyundai Ioniq 6 | 74 kWh | 614 km | 476 km | – 22 % |
BYD Seal | 83 kWh | 570 km | 452 km | – 21 % |
Kia EV9 | 96 kWh | 563 km | 448 km | – 20 % |
VW ID.7 | 77 kWh | 629 km | 400 km | – 36 % |
Fiat 600e | 51 kWh | 409 km | 282 km | – 31 % |
Jeep Avenger | 51 kWh | 401 km | 275 km | – 31 % |
Toyota bZ4X | 64 kWh | 419 km | 249 km | – 40 % |
Lexus RZ | 64 kWh | 406 km | 243 km | – 40 % |
Rækkevidde er godt. Men effektivitet er en bedre måde at sammenligne bilerne på. Evnen til at køre længst på den samme mængde strøm fortæller meget om teknologien i bilerne, og hvor dygtige ingeniørerne har været til at få det optimale ud af batteri, strømstyring, aerodynamik osv.
Målt på effektivitet ser resultatet væsentligt anderledes ud. Lucid dumper ned på 8. pladsen, Tesla Model 3 stryger til tops med mere end 6,6 km/kWh foran den vindglatte Hyundai Ioniq 6, der er næsten lige så effektiv med knapt 6,5 km/kWh. Den nye Fiat 600e, der kun kørte ottende længst, viser sig at være den fjerde mest effektive med et beskedent forbrug på godt 5,5 km/kWh.
Værre ser det ud for Toyota bZ4X, der igen ligger i bund og kun kører 3,9 km pr. Kwh.
Du kan se resultaterne for effektivitet herunder.
Test af effektivitet
Model | Batteri, netto | Målt forbrug |
Tesla Model 3 Long Range | 75 kWh | 6,62 km/kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 74 kWh | 6,45 km/kWh |
BMW i5 | 81 kWh | 6,02 km/kWh |
Fiat 600e | 51 kWh | 5,52 km/kWh |
BYD Seal | 83 kWh | 5,46 km/kWh |
Jeep Avenger | 51 kWh | 5,40 km/kWh |
VW ID.7 | 77 kWh | 5,18 km/kWh |
Lucid Air | 112 kWh | 5,10 km/kWh |
Kia EV9 | 96 kWh | 4,67 km/kWh |
Toyota bZ4X | 64 kWh | 3,89 km/kWh |
Lexus RZ | 64 kWh | 3,80 km/kWh |