Skoda er klar med priserne på anden generation af den syv-personers SUV, Kodiaq. For første gang også som ladehybrid.
Skoda-fans ved, at Kodiaq ikke bare er en stor, brun bjørn. Det er også navnet på Skodas største model og noget så relativt sjældent som en SUV med plads til syv personer, der kan købes for omkring den halve million kroner.
Det er plads og storfamilie-kvaliteter, som mange danskere sætter pris på, og det har givet den tjekkiske bamse en pæn fanskare herhjemme. De kan nu se frem til en helt ny udgave, der kommer til Danmark 25. maj med flere spændende nyheder under pelsen.
Anden generation Kodiaq bliver endnu større. Længden vokser med seks cm til 476 cm, og det lover godt for pladsen, der i forvejen er af den gæstfrie slags. Også i bagagerummet, hvor Skoda gør en dyd ud af sætte rekorder. Denne gang øges bagagerummet med 75 liter, så det nu sluger 910 liter i udgaven med fem sæder. Vil du have en tredje sæderække og dermed plads til syv, er der plads til 340 liter i bagagerummet. Det er stadig meget for en syv-personers SUV.
Masser af standard-udstyr
I første omgang kommer Kodiaq til Danmark med såkaldt Selection-udstyr. Det indeholder bl.a. fuldt digitalt cockpit med to skærme på henholdsvis 10 og 13 tommer, navigation, trådløst Apple CarPlay, trådløs opladning af smartphones, tre-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag med bakkamera samt 19-tommer alufælge. Og så en klassisk Skoda-detalje i form af paraply i førerdøren, så chaufføren kan få sine passagerer tørskoet ind og ud af Kodiaq.
Sikkerheden får også et nøk til med aktive assistenter som adaptiv fartpilot, Travel Assist, Exit Warning og Cross Traffic Assist, hvor sensorer i forkofangeren samt frontkameraet holder øje med tværkørende trafik af biler, cyklister og fodgængere i kryds med begrænset udsyn.
Pris fra 499.995 kr.
For første gang kan Skoda Kodiaq også fås som ladehybrid. Endda med en rækkevidde på ren el på op til 100 km. Batteriet kan tilmed hurtiglades med op til 50 kW, så det også kan betale sig at lade undervejs på længere ture.
Endelig priser og specifikationer er dog endnu ikke klar for Kodiaq iV, som ladehybrid-versionen hedder.
Til gengæld ligger det fast, at priserne begynder akkurat under 500.000 kr. for billigste Kodiaq med 1,5 liters turbobenzinmotor, 150 hk og DSG-automatgear og Selection-udstyr.
Næste trin er en toliters TDI-diesel med 150 hk og DSG til 530.000 kr. Dyrest bliver en TDI med 193 hk, DSG-gear og firehjulstræk til 610.000 kr., der også er en bjørnestærk trækker: Hele 2.500 kg må den kraftigste Kodiaq have på krogen.
Vil du have plads til syv, koster tredje sæderække 18.500 kroner ekstra.
Elektrisk udgave i 2026
Sidste år solgte Skoda 729 Kodiaq herhjemme. Dermed solgte den tjekkiske SUV faktisk en smule bedre end en firmafavorit som VW Passat. Den fossildrevne Kodiaq blev dog klart overgået af den elektriske Skoda Enyaq, som blev den mest solgte Skoda overhovedet med 3.069 styk.
Skoda er da også på vej med en elektrisk pendant til Kodiaq, der foreløbig har navnet Vision 7, og som forventes på markedet i 2026.