At lade både elektriske og fossildrevne biler dele platform giver i øjeblikket pote for BMW, hvis elbil-strategi giver stærke salgstal.
I slutningen af 00’erne var BMW fremme i de elektriske sko. Sydtyskerne indledte udviklingen af den elektriske i3, og i 2013 blev den sendt på markedet.
i3 var noget ganske særligt. Den kompakte, højbenede elbil var et ultimativt eksempel på nytænkning. Rammen var af ultrastærkt kulfiber af samme type, som man bygger Formel 1-biler af, den var høj og særpræget at se på med smalle 20 tommer hjul, de små bagdøre var bagudhængslede, og indvendigt lignede den på ingen måde de andre i BMW-familien med sit på én og samme tid spartanske og futuristiske udtryk.
I begyndelsen var rækkevidden mere end beskeden på 160 kilometer. Opgraderinger gav den dog næsten dobbelt så mange kilometer på en opladning, og 150.000 solgte i3 de første fem år blev af bayrernes marketingafdeling betegnet som tilfredsstillende.
Men måske var BMW for tidligt ude. Eller også var i3’eren simpelt hen for speciel. Salget døde ud i takt med, at andre mærker stormede frem med nye, dedikerede elbiler, og BMW slog den elektriske bremse i.
i3 blev drejet over mod garageanlægget, og BMW besluttede en mere forsigtig “tre i én” elbil-strategi. Forstået på den måde at man herefter ville koncentrere sig om at introducere biler, der både kunne rumme rene forbrændingsmotorer, hybriddrivlinjer og samtidig være 100 procent batteridrevne.
Får skyld for at være fodslæbende
Sådan er det indtil videre gået, bortset fra den monstrøse iX. Forretningsideen bag BMWs elbil-strategi er i al sin enkelthed at reducere omkostningerne. Udvikling af elbiler koster kassen, og ved at lade fossil- og hybriddrevne samt elektriske dele platform ville man kunne bygge dem på samme produktionslinje på fabrikkerne. I sidste ende ville BMW på den måde spare penge, var tanken.
Imens er de nærmeste tyske premiumkonkurrenter – Mercedes og Audi – gået den anden vej med en helt anden elbil-strategi. De har kastet milliarder i en hurtigere elektrisk udvikling, og har de seneste år introduceret flere modeller, der er udviklet som rene elbiler.
Det har BMW måttet høre for. Fodslæbende, afgørende bagud på point og slet ikke med på trenden har en del af kritikken blandt andet lydt. Hvilkenbil har heller ikke været imponeret over hverken i4’eren, der “misser flere fordele ved skiftet til eldrift”, iX1, der “er præget af at være udviklet til at gabe over både fossil- og elteknik”, og i5, der fik skudsmålet “halvhjertet at stille med en elbil, der også skal håndtere fossilmotorer”.
Den, der ler sidst…
Et øjebliksbillede af Audi, BMW og Mercedes viser imidlertid, at BMW i øjeblikket har fat i den lange ende.
BMW’s elbil-strategi ser nemlig ud til at betale sig: I 2024’s første kvartal solgte BMW over dobbelt så mange elbiler som Audi og totredjedele flere end Mercedes.
Konklusionen må være, at køberne af BMW’s elbiler med andre ord synes at være ligeglade med, at modellerne oprindeligt er udviklet som fossildrevne og undervejs er blevet omkalfatret til rene elbiler.
BMW’s succesfulde elbil-strategi er yderligere bemærkelsesværdig i lyset af en generel nedgang i salget af elbiler, især i Europa, hvor flere landes regeringer i øjeblikket skruer ned for de afgiftsfordele, som elbiler i en årrække har nydt godt af.
I første kvartal måtte også Tesla for første gang i flere år notere en nedgang i salget.
’Ægte’ elbil på vej
BMW sidder dog ikke fast i sin tre i én elbil-strategi. Neue Klasse starter på fabrikken i München i 2026, der er bygget om til udelukkende at producere elbiler. Først introduceres afløseren for 3-serien, frem til 2027 er planen at producere både fossil- og eldrevne biler på den ombyggede fabrik i hjembyen, men fra 2027 er det slut med fossilbilerne, forlyder det.
Neue Klasse er en elbil på en ny, højteknologisk platform, og BMW lover, at den vil sætte nye standarder inden for “rækkevidde, opladning og pris”.
Efter den elektriske 3-serie kommer en iX3-afløser, og alle fremtidige Neue Klasse-modeller vil også blive produceret på BMW-fabrikker i Ungarn, Mexico og Kina.
Om BMW-kunderne tager lige så godt imod de rene elbiler, som de har taget imod de biler, der er udviklet som konventionelle biler og derefter omstillet til el, må tiden vise. Neue Klasse-designet er i hvert fald langt fra så forsigtigt og konservativt som det vanlige BMW-design.
Men lige nu har BMW succes med deres strategi.