Aktiekursen falder, årsregnskabet er forsinket og firmaet skærer ned. Dansk analytiker ser bekymrende lighedstegn mellem Polestar og Fisker.
Elbil-mærket Polestar, der var det bedst sælgende af alle nye kinesiske bilmærker på det danske marked i 2023, befinder sig midt i flere udfordringer. Aktiekursen er faldet 80 procent over det seneste år, og det har fået den amerikanske NASDAQ-børs til at true selskabet med en afnotering, fordi aktiekursen har været under grænsen på én dollar siden 21. maj. Desuden er aflæggelse af både års- og kvartalsregnskab forsinket på grund af fejl, og både sidste år og i år har Polestar været nødt til at fyre medarbejdere.
Situationen får en dansk brancheanalytiker til at drage paralleller mellem Polestar og Fisker Inc., ejet af den danske bilskaber Henrik Fisker. Den amerikansk-danske elbilproducent har netop søgt konkursbeskyttelse men ser ikke ud til at kunne undgå en endelig konkurs.
Samme forløb som Fisker
”Fisker var igennem samme forløb som Polestar befinder sig i lige nu – og det er selvfølgelig bekymrende,” siger René Tønder, der med mere end 30 års erfaring fra bilbranchen i dag arbejder som analytiker og rådgiver for bilindustrien i sit firma, AutoInc.
Han ser frem til, at Polestar som lovet med udgangen af denne måned endelig får aflagt sine forsinkede regnskaber for dels 2023, dels første kvartal i år. Polestar har også varslet rettelser af fejl i tidligere regnskaber.
”Det bliver ret afgørende for, hvad der kommer til at ske med Polestar fremover. Kan Polestar fortsætte som selvstændigt, børsnoteret aktieselskab eller bliver det afnoteret og lagt direkte ind under den kinesiske ejer, Geely?,” spørger René Tønder.
Lavt salg og ingen indtjening
Polestars udfordringer handler i høj grad om penge. Mens salget går godt i Danmark, ser det anderledes ud i resten af verden. Som andre start-ups er Polestar ramt af en giftig cocktail af vigende vækst i salget af elbiler og en nådesløs priskrig, der reducerer indtjeningen på de elbiler, man trods alt kan sælge.
Polestar tjener indtil videre ikke penge. Håbet er, at den snarlige introduktion af de nye modeller Polestar 3 og 4 kan få gang i salget og dermed sende nogle penge i den slunkne kasse. Men her og nu har Polestar brug for mere finansiering. De kan enten komme fra aktionærerne, lån eller Geely selv. Med en aktiekurs i frit fald og trussel om afnotering fra NASDAQ-børsen, kommer der ingen penge fra aktionærerne.
”Derfor må man håbe for Polestar, at Geely har dybe lommer – eller kan låne flere penge til den videre drift og udvikling af mærket,” fastslår René Tønder.
Tør købe bilen – ikke aktien
Han er dog ikke parat til at dømme Polestar ude på samme måde som Fisker.
”Selv om der er ligheder, er der også forskelle, der taler til Polestars fordel. Modelprogrammet er bredere, kvaliteten er højere, og selv om salget globalt skuffer, har Polestar solgt langt flere biler end Fisker. Og så har Polestar ikke mindst et stærkere bagland i form af Geely, der må formodes at kunne understøtte Polestar finansielt. Også selv om Geelys reelle, finansielle styrke er svær at blive klog på,” forklarer René Tønder.
Tør du selv købe en Polestar?
”Ja, bilen – men ikke aktien. Alt tyder på, at aktien bliver afnoteret. Det er også bekymrende, at man ikke er i stand til at levere regnskaber til tiden. Og hvis de nye Polestar 3 og 4 ikke sælger, har Polestar et problem. Men i modsætning til Fisker, tror jeg, at mærket Polestar overlever i en eller anden form inden for Geely-koncernen. Om ikke andet som et undermærke til Volvo, som det også begyndte som,” siger René Tønder.
Den danske Polestar-importør har på ”nuværende tidspunkt ingen kommentarer.”
Jeg er lodret uenig. Har fulgt Polestar fra start af. De har en kæmpe fanskare, sælger biler, som er i top kvalitet og med et fremragende Android Automotive system. Lige om et øjeblik går de fra én model til tre modeller i programmet. Polestar 3 har fået rigtig gode anmeldelser af journalister fra hele verden, da den blev prøvekørt i Spanien for lidt tid siden.
På mandag frigives anmeldernes oplevelse af Polestar 4. Lur mig om ikke den får samme gode anmeldelser.
Jeg er med på, at regnskabet har drillet. Der er rettelser fra 2021 og 2022 som gerne skulle udligne hinanden. 2023 og 1. kvartal i år ser sikkert ikke voldsomt godt ud, men det går helt sikkert bedre i andet kvartal i år, og det kommer til at blive endnu bedre i 3. og 4. kvartal.
Jeres artikel, som så mange andre, fortæller kun en halv historie, desværre. Polestar kan på ingen måde sammenlignes med Fisker!
…og aktien bliver helt sikkert ikke afnoteret.
Tak for din kommentar Michael.
Når du læser hele artiklen, vil du forhåbentlig give mig ret i, at der er flere nuancer i den, end en een til een sammenligning mellem Polestar og Fisker. Det er i hvert fald meningen.
Der er dog flere ligheder mellem de to mærker, og det synes vi er interessant i en tid, hvor elbilproducenterne befinder sig i et kæmpe udskilningsløb. Som vi tidligere har skrevet om på Hvilkenbil, vil kun en mindre del af de mange nye elbilproducenter overleve på lang sigt – der er ikke plads til alle, og nogle vil gå ned igen. Fisker bliver helt sikkert ikke den sidste konkurs eller lukning.
Der kan siges meget godt om Polestar – og de klarer sig ikke mindst rigtigt godt i Danmark. Danmark er dog et lille bilmarked, og globalt sælger Polestar langt færre biler, end de selv har forventet. Sammen med den lave aktiekurs, er det ved at være et problem for mærket. Her kan der så være hjælp på vej i form af to nye modeller, der utvivlsomt har mange kvaliteter – jeg har selv haft lejlighed til at se både 3 og 4, og de gør et godt førstehåndsindtryk.
Både Polestar 3 og 4 er dog udfordret af at være relativt dyre, og det kan blive en udfordring, fordi markedet for elbiler lige nu er mættet for de dyrere biler. Markedet efterspørger i højere grad mindre og billigere elbiler, som Polestar hverken har eller er på vej med.
Det er blot den situation, som vi vil beskrive med artiklen. Under alle omstændigheder bliver det spændende at se, hvad Polestar melder ud om deres økonomi og regnskaber – og om de overholder deres egen deadline med udgangen af denne måned.
Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
Jeg synes, at Polestar-bilerne er rigtig fede, men at de (og Volvo i øvrigt) er kinesiske, bekymrer mig. Både data-indsamlingsmæssigt, men også fordi at vi er nødt til at købe europæiske biler (hvis den europæiske bilindustri bliver al for lille – eller hélt dør – så tror jeg virkelig, at vi får et stort problem i EU). Nogle af de europæiske biler bliver i forvejen lavet i Kina, men det er da også skidt, at der ikke er arbejdspladser i EU til det.
Hvad tænker I?
Hej Allan.
Tak for din kommentar, hvor du rejser vigtige spørgsmål.
For Hvilkenbil er det afgørende at være uafhængig og objektiv. Vores vigtigste opgave er at rapportere fra bilernes verden på en måde, så du som læser forhåbentlig bliver klogere på, hvad der rører sig – og derefter kan danne dig din egen mening om alt fra kinesiske bilmærker til fordele og ulemper ved elbiler.
Kina er et af de vigtigste temaer netop nu. Der er ingen tvivl om, at de kinesiske bilmærker i et eller andet omfang vil vinde fodfæste i Danmark og resten af Europa. Det er en enormt spændende udvikling – der samtidig åbner op for et væld af spørgsmål. Hvilkenbil har forsøgt at besvare mange af dem i vores serie om Kina-biler (og andre artikler) – prøv at søge på ‘kinesiske bilmærker’ i søgefeltet øverst til højre, så kommer de frem.
Der er ikke nogen klar konklusion, og som sådan vil du aldrig se Hvilkenbil være klart for eller imod kinesiske biler. Vores opgave er at stille de gode spørgsmål og belyse de konsekvenser, som kinesernes indtog vil få. Konklusionen lader vi være op til læserne 🙂
Dilemmaerne – som du selv er inde på – står dog i kø. For eksempel at der på den ene side kommer flere kinesiske bilmærker til Europa – men ikke alle vil overleve. At kineserne på rekordtid er blevet dygtige til at lave elbiler – men omvendt drager fordel af massiv statsstøtte og dermed har en mere eller mindre unfair konkurrencefordel. At en masse billige elbiler fra Kina kan være med til at reducere CO2-udslippet – men samtidig skade europæisk bilindustri og dermed koste arbejdspladser i vores del af verden osv.
Alt det vil vi fortsat skrive om, så vores læsere kan danne sig deres egen meninger og træffe deres egne valg.
med venlig hilsen
Jens Velling, redaktør.