Fords system til håndfri kørsel, BlueCruise, er blåstemplet af EU i 15 lande. Dermed kan Ford køre selv på i alt 133.000 km motorvej.
Ejere af den elektriske Mustang Mach-E kan i 15 europæiske lande slippe rattet og lade deres Ford køre selv på udvalgte motorveje. Forudsat at de køber Fords BlueCruise-system og får det installeret i deres bil.
EU har givet sin accept af systemet, og Ford Mustang Mach-E er dermed den første bil, som er godkendt til håndfri kørsel på Niveau 2 på de europæiske motorveje – i alt på 133.000 kilometer. Her må føreren slippe rattet helt, men kameraer sikrer, at føreren holder øjnene på vejen. Kameraerne kan også den kunst, selvom føreren bærer solbriller.
Selvkørende funktioner på forskellige niveauer har i årevis været et emne. Blandt mange store spørgsmål er et af de afgørende, hvem der har det juridiske ansvar, hvis den delvist selvkørende bil er involveret i et uheld.
EU-godkendelsen af Fords BlueCruise-system blev givet på betingelse af, at det til enhver tid er føreren af bilen, der er ansvarlig.
Også i Danmark
De EU-godkendte motorveje gælder også i Danmark. På de store motorveje E20 og E45 samt på et antal andre udvalgte strækninger. Bl.a. Hirtshals-Aalborg, Kolding-Esbjerg, Odense-Svendborg, København-Rødby, København-Helsingør og København-Holbæk.
BlueCruise blev lanceret i Storbritannien i 2023 og kort efter i Spanien. Af Fords danske hjemmeside fremgår det, at systemet koster 2.100 kroner om året, og her kan man også se mere præcist på hvilke motorveje i Europa, systemet virker.
De seks niveauer
Niveauerne, der definerer i hvor høj grad en bil er selvkørende, blev oprindeligt formuleret af amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Niveau 0 er lig med ingen automatisering.
Niveau 1 hjælper med at styre eller bremse, men ikke begge dele på én gang. Omfatter biler med adaptiv fartpilot, hvor bilens system selv holder en forudbestemt afstand til forankørende.
Niveau 2 er lig med delvis automatisering – som er Fords BlueCruise-system. Føreren skal have kontrollen over bilen, altså holde øjnene på vejen, men føreren behøver ikke holde hænderne på rattet. Bilens adaptive fartpilot holder selv afstand til forankørende (som Niveau 1) og holder sig også i midten af vognbanen.
Niveau 3 kaldes ‘betinget automatisering’. Det er Niveau 2 tilsat tilladelse til, at føreren ikke behøver at holde øjnene på vejen. Men føreren skal stadig kunne overtage rat og bremse med et øjebliks varsel.
Niveau 4 er lig med høj automatisering. Som Niveau 3, men her håndterer bilen selv uforudsete situationer – altså behøver føreren ikke at gribe ind, hvis alle de rette omstændigheder er der. Det vil sige, at i kraftig regn og i snevejr giver systemet ikke tilladelse til den selvkørende funktion.
Niveau 5 er lig med fuld automatisering. Det ultimative, hvor bilen kører 100 procent af sig selv.
Af redaktionen