BMW overgår nu Tesla. I juli solgte BMW flest elbiler i Europa. Tesla Model Y er dog stadig den mest solgte model.
Ud af i alt 139.300 solgte elbiler i Europa i juli lykkedes det BMW at snige sig forbi storsælgende Tesla. Forskellen i antal er beskedne 308 – BMW solgte 14.869, Tesla 14.561.
Når det gælder elbiler, er BMW dermed for første gang nogensinde det bedst sælgende mærke i Europa. De fire elektriske BMW-modeller, der trækker læsset, er iX1, i4, i5 og iX2.
Tesla Model Y topper dog stadig listen over de bedst sælgende modeller. 9.544 europæere købte en Model Y i juli, og først nede på sjettepladsen kommer den første BMW, nemlig iX1 med 4.305 solgte, tæt fulgt af i4 med et salgstal på 4.198. Tesla Model 3 napper fjerdepladsen med 4.694 solgte. Top 10-listen kan ses i bunden af artiklen.
BMW-salget er på et år steget med 35 procent, Teslas er faldet med 16 pct. Når det kommer til markedsandele, er BMW-fremgangen på 3,2 pct., og Tesla-tilbagegangen er på 1,2 pct.
Generelt halter det dog stadig med salget af elbiler i Europa. Det totale salg af elbiler på 139.300 er en nedgang på seks procent sammenlignet med juli 2023. Elbilernes markedsandel i Europa var i juli i år 13,5 pct. mod 14,6 pct. året før. Det samlede bilsalg i Europa steg dog med to procent, når man sammenligner juli 2023 med juli 2024.
Den samlede gennemgang af bilsalget i Europa skriver analysefirmaet JATO Dynamics udførligt om, og her kan man bl.a. se, at Dacia Sandero er den model, der sælges flest af i Europa – nemlig 22.398 i juli. Man kan også se, at Volkswagen er det suverænt bedst sælgende mærke med næsten 109.000 solgte. Toyota er nummer to med godt 75.000, BMW nummer tre med 64.000 solgte.
BMW-succes med tre i én-strategi
BMW’s succes kan tilskrives mærkets tre i én-strategi, der i al sin enkelthed går ud på at benytte eksisterende platforme til elektrificering. Altså tager man en BMW X1, X2, X3, 4-serie og 5-serie med fossildrivlinje, bygger dem om til el og sælger løs af begge dele. Det sparer udvikling og sikrer stordrift.
I en længere periode har det vist sig at være en succesfuld strategi. Nu toppet med førstepladsen i Europa. Tre i én-strategien er dog ikke en sovepude, for sideløbende udvikler BMW Neue Klasse, der er en 100 pct. elektrisk platform og af sydtyskerne beskrevet som ‘højteknologisk’. Produktionen af de dedikerede elbiler begynder i 2026, og den første bliver en elektrisk 3-serie fulgt af en afløser for iX3.
Tesla er presset
Tesla-nedgangen kunne første gang aflæses efter kvartalsregnskabet i april, og nedgangen fortsatte efter aflæggelsen af andet kvartalsregnskab i juli. Tilbagegang to kvartaler i træk er aldrig før sket for Tesla. Produktionen af biler faldt fra 480.000 i andet kvartal 2023 til 411.000 i samme periode i år. Driftsresultatet faldt med 45 pct. Plusset på bundlinjen var efter andet kvartal i år dog stadig på 1,5 milliarder dollar (ca. 10 mia. kroner).
Samtidig er der stadig større blæst omkring Teslas kontroversielle stifter og ejer, Elon Musk. Flere investorer og kunder ytrer utilfredshed, og flere antyder, at Musk efterhånden er Teslas største problem. Hvilkenbil har beskrevet problematikkerne ved flere lejligheder.
Top 10 over solgte elbiler i juli 2024
Mærke | Solgte |
BMW | 14.869 |
Tesla | 14.561 |
Volkswagen | 12.213 |
Volvo | 10.533 |
Audi | 8.618 |
Mercedes | 8.365 |
Peugeot | 6.361 |
Hyundai | 6.292 |
Kia | 6.034 |
Renault | 5.638 |
Kilde: JATO Dynamics
|
Top 10 over solgte modeller i juli 2024
Mærke | Solgte |
Tesla Model Y | 9.544 |
Volvo EX30 | 6.573 |
Volkswagen ID.4 | 5.295 |
Tesla Model 3 | 4.694 |
Skoda Enyaq | 4.346 |
BMW iX1 | 4.305 |
BMW i4 | 4.198 |
Audi Q4 e-tron | 6.292 |
MG 4 | 3.966 |
Cupra Born | 3.863 |
Kilde: JATO Dynamics
|
Af redaktionen