BILTEST: Flotte former, fuldfed finish og futuristisk førerplads trækker op, men Peugeot E-3008 er hæmmet af overvægt og langsom ladning.
Hvilken bil?
(Opdateret 24. september med nye oplysninger om udvidet garanti) Peugeot E-3008 er første bil i Stellantis-familien, der benytter den nye STLA Medium platform, der både rummer el- og fossilbiler. Senere skal den bruges i biler fra koncernens øvrige mærker som bl.a. Citroën, Fiat, Opel og Jeep. Der står med andre ord alt på spil: STLA-platformen skal vise, hvad Peugeot og resten af Stellantis-familien kan i knivskarp konkurrence med Tesla, et væld af konkurrencedygtige kinesere og naturligvis velkendte rivaler som Renault, VW og koreanske Hyundai og Kia.
Som forbogstavet antyder, er E-3008 den elektriske udgave af den kompakte SUV 3008, der har været en solid succes for Peugeot – også i Danmark, hvor der er solgt flere end 13.000.
Peugeot E-3008 fås fra 330.000 kr. for basisudgaven Allure med 73 kWh batteri og en rækkevidde på 525 km. Den mangler dog vigtigt udstyr som adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent, der først er med i næste udstyrstrin, Allure Pack til 345.000 kr.
Her tester vi topudgaven GT Pack med bl.a. adaptive LED-forlygter, 360 graders kamera og panorama i-cockpit med buet 21-tommer skærm til 370.000 kr.
Om kort tid følger E-5008. Den er teknisk identisk med E-3008, men forlænget 25 cm, så der er blevet plads til en tredje sæderække og dermed syv passagerer i alt. Merprisen er 30.000 kr. Begge udgaver fås næste år i Long Range-versioner med et kæmpe 98 kWh batteri, der øger rækkevidden til henholdsvis 660 og 700 km.
Vidste du at?
Peugeot gør meget ud af, at selv batterierne er lavet hjemme i Frankrig, så man er uafhængige af Kina, der ellers leverer batterier til de fleste elbiler i verden. Sammen med Mercedes og den franske energigigant Total fremstiller Peugeots moderkoncern, Stellantis, batterier i den nordfranske by Douvrin. Det kan vise sig at blive en fordel, hvis vesten og Kina rager uklar pga. krigen i Ukraine eller konflikten omkring Taiwan.
Produktionen er dog endnu ikke oppe i gear, så til at begynde med er det faktisk kinesiske BYD, der leverer batterier.
Med E-3008 kaster Peugeot – måske – også et nyt trumfkort på bordet i konkurrencen om kunderne.
E-3008 kan blive den første Peugeot, hvor fabriksgarantien firedobles fra de nuværende to til otte år eller 160.000 km.
Garantien er ’serviceaktiveret’, hvilket betyder, at kunderne mindst hvert andet år skal have bilen serviceret på et autoriseret Peugeot-værksted for at opretholde garantien. Garantien er indført i 10 europæiske lande. Når man har erfaringer herfra, vil danske kunder – måske – også blive tilbudt otte års garanti.
Hvordan er førerpladsen?
I E-3008 får Peugeots i-cockpit, hvor speedometeret er placeret over et lille gokart-rat endnu et futuristisk twist. Særligt i GT-udgaven, hvor en 21-tommer bred og indadbuet infotainmentskærm giver chaufføren overblik over alt fra hastighed til navigation, lyd og ventilation.
Det ser flot ud og overblikket er virkelig godt, fordi du ikke kigger gennem, men over rattet.
Desværre kan software og funktionalitet ikke helt følge med. Softwaren er langsom, ja den ’lagger’ ligefrem nogle gange. De såkaldte toggles – genvejstaster – under skærmen er ikke for alvor en hjælp, fordi de blot leder dig videre til en menu. Vil du f.eks. koble de irriterende advarselsbip fra, der straks fylder kabinen, hvis du kører en smule for stærkt, skal du først ind i en bestemt menu, klikke advarslen fra og derefter klikke igen for at bekræfte dit valg. Arghh! Det er irriterende omstændeligt – i andre biler kan man bare trykke direkte på ikonet for fartgrænser, så sænker freden sig i kabinen.
Er softwaren ikke overbevisende, går det bedre med hardware som forsæder og rat. Jeg kunne godt ønske mig lidt mere benplads, men sidder i øvrigt fint i sæderne med lækkert alcantara-indtræk.
Hvordan opleves kabinen?
Du kan godt finde hård plastic i E-3008-kabinen, men først og fremmest fremstår den indbydende med et godt miks af bløde plastoverflader og stof på store dele af instrumentpanelet. Det er både moderne og elegant, og interiøret er sammen med det markante, udvendige design en af de store attraktioner ved E-3008.
Omvendt skal man acceptere, at form flere steder trumfer funktion. Det lave, coupé-agtige tag stjæler både bagageplads og hovedplads på bagsædet, der tilmed er ugæstfrit for langbenede passagerer. Her mærker man, at den nye STLA-platform også skal kunne rumme mere pladskrævende hybridmotorer. I konkurrenter som Renault Scenic og Tesla Model Y, der er født som rene elbiler, er pladsudnyttelsen langt bedre.
Er sikkerheden i orden?
Peugeot E-3008 er endnu ikke crashtestet af Euro NCAP, så ret beset ved vi det ikke i skrivende stund.
Peugeot plejer dog at klare sig godt i NCAP-crashtesten, og vi ser ingen tegn på, at det ikke også skulle gælde for den helt nye E-3008. Som andre moderne biler har den flere aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse. Med det testede GT Pack udstyr er her også adaptiv fartpilot og blindvinkelassistent. Mere overraskende har Peugeot undladt at montere en airbag mellem forsædepassagererne, der skal forhindre personer på forsædet at støde hovederne sammen ved sidekollisioner. Det er ellers en fin sikkerhedsdetalje, som har vist sig effektiv i andre biler.
Når Euro NCAP crashtester 3008, kan du læse om det her.
Hvordan kører den?
Peugeots ingeniører har ikke sparet på fedtet, da de lavede opskriften på E-3008. Badevægten stopper først ved 2.228 kg. Trods sin relativt kompakte længde på fire en halv meter og moderate 73 kWh-batteri, er E-3008 næsten 400 kg tungere end sin konkurrent og landsmand, Renault Scenic E-Tech, der endda har et større batteri og bedre plads.
Hvis E-3008 var en franskmand af kød og blod ville lægen dømme ’overvægtig’ og udskrive slankemedicin. Men E-3008 er lavet af stål, og forsøger efter bedste evne at håndtere de mange kilo. Et langt stykke af vejen lykkes det. Krængningen i kurver er behersket, og fjedrene sluger dygtigt det meste bortset fra skarpe kanter, der slår noget igennem. På store ujævnheder knager og knirker undervognen, næsten som om bilen stønner under sin egen vægt. Det er uklædeligt. Lige som rullestøjen fra de store 20-tommer hjul er gennemtrængende på de fleste asfalttyper. Vi kan leve med det, men havde forventet mere af Peugeot, der ofte har imponeret med gode køreegenskaber.
Hvordan er motor og opladning?
Forvent ikke Tesla-hurtig acceleration i Peugeot E-3008. Motoren yder beskedne 154 kW (210 hk), der er på overarbejde, når de 2.228 kg skal op i fart.
Vi er helt med på, at mange elbiler er overmotoriserede, men her er vi tæt på det modsatte. Skal vi sige det høfligt, oplever du til gengæld ikke, at forhjulstrækket løber tør for vejgreb på glat underlag…
Du lærer med andre ord at køre tilbagelænet i E-3008. Resultatet er et lavt forbrug. Vi målte 6,0 km/kWh inklusive motorvejskørsel med op til 130 km/t. Det er lidt bedre end de lovede 5,9 km/kWh efter WLTP-normen. Dermed får du – trods den moderate batteristørrelse – en rækkevidde på den gode side af 400 km. Det er absolut godkendt.
Når du så skal lynlade på langturen, fader begejstringen som Peugeot E-3008s ladekurve. Peugeot lover en spidseffekt på 160 kW og 20 til 80 pct. på 30 min. Det var vi ikke i nærheden af. I vores test under optimale betingelser tog det 20 min. blot at nå fra 40 kW til et yderst kortvarigt peak på 119 kW, inden ladekurven derefter hurtigt droppede til 100, 60, 50 og derefter ned på 40 kW igen. I alt tog det 45 min. at lade fra 14 til 80 pct. Det er bekymrende langsomt for en helt ny platform anno 2024.
Passer prisen?
Både og. Især indvendig er Peugeot E-3008 mindre end stort set alle konkurrenter. Du skal også op i topudgaven GT Pack, før udstyrsniveauet matcher konkurrenter som Tesla, Xpeng og Renault, der ikke fedter med udstyret. GT Pack koster 370.000 kr., og så placerer E-3008 sig i den dyre ende sammenlignet med rivalerne. Til trods for, at den har klassens svageste drivline og korteste rækkevidde.
Men er du til Peugeots markante streger ude og inde, får du en bil, der – med held, synes vi – skiller sig ud fra mængden af elbiler i vindglat håndsæbedesign. Det er en vigtig pointe: Efter at have været i selskab med bilen en uge, ser vi E-3008 som en bil, du især vælger for udseendets skyld. Og som et stilsikkert stykke hverdags-mode er E-3008 fair prissat.
Er der alternativer?
Ja, mange og nærmeste rival er landsmanden Renault Scenic E-Tech, der med mere plads, høj komfort, velfungerende Google-baseret software og en rækkevidde på hele 625 km til 365.000 bør med på indkøbslisten. Skal det være fransk, vil vi foretrække Scenic frem for E-3008.
De tyske fætre VW ID.4 Style og Skoda Enyaq Premium, begge til 380.000 kr. med 210 kW, baghjulstræk og godt med udstyr og henholdsvis 560 og 557 km rækkevidde er større, men alligevel lettere og kører også bedre end E-3008. Særligt ID.4 må til gengæld se sig slået på fransk flair for design og finish.
Som altid er det svært at komme uden om verdens mest solgte bil. Tesla skal blot have 350.000 kr. for Model Y med baghjulstræk, 600 km rækkevidde samt langt mere power, plads og udstyr end Peugeot E-3008. Den er svær at komme uden om.
Er du til fine køreegenskaber og langt hurtigere opladning end E-3008, er de koreanske kusiner Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 til hhv. 350.000 og 380.000 kr. også stærke alternativer.
Foretrækker du kinesisk high-tech, er Tesla Model Y-klonen Xpeng G6 med 800 volt teknologi, 570 km rækkevidde og hurtig lynladning en fræk outsider til 370.000 kr.
Konklusion:
For: Stil, finish, lavt forbrug
Imod: Overvægt, svag motor, lille bagsæde
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Peugeot E-3008 GT Pack
Vejl. pris, inkl. lev.: 370.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): P.t. ikke crashtestet
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 454/190/164 cm
Bagagerum (min/max): 520/1.4870 liter
Vægt: 2.228 kg
Anhængervægt: 1.250 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 73 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 5,9 km pr. kWh (17,0 kWh/100 km)
Målt forbrug: 6,0 km pr. kWh ved ca. 20 gr.
Rækkevidde: Op til 519 km
Ladeevne: 11 kW AC, op til 160 kW DC
Opladningstid: 30 minutter (20-80 pct. ved 160 kW DC), 4 timer og 50 min. (20-80 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 154 kW (210 hk) / 345 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standardudstyr:
Bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, adaptiv fartpilot, pixel LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder, paddles på rattet til rekuperation, p-sensor for og bag samt 180 gr. bakkamera, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, blindvinkelalarm, 10 tommer touchskærm m. Tom Tom navigation, DAB-radio, trådløs Apple Carplay og Android Auto, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, 20 tommer alufælge mørktonede ruder bag. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 11.000 kr.
Hmm, jeg kan ikke genkende beskrivelse af ladedata. Min E-3008 ligger ca. 20% højere end værdierne nævnt i testen😳. Jeg formoder, at charge balancen mellem ladestanderens Load var delt mellem de to ladeudtag. OG: ud af ca. 50 internationale test, er denne nok den meste negative til dato! Tankevækkende.
Hej Frank. Jeg er lidt usikker på, hvad du mener med, at ‘load var delt mellem de to ladeudtag’, men jeg kan fortælle følgende: Peugeot’en var den eneste bil tilsluttet ladestanderen, så max burde være 300 kW og dermed langt mere end de 160 kW som Peugeot hævder, at E-3008 er i stand til at modtage. Ladestanderen registrerer kortvarigt et peak på 119 kW og i alt tog det 45 min. at lade fra 14 til 80 pct. ved godt 20 grader.
Jeg var selv (negativt) overrasket over denne ladetid, men andre medier har haft lignende oplevelser. Fx. skriver JP i deres test af præcis samme testbil, at de brugte 40 min. på at lade fra 10-80 pct. og kritiserer – som jeg – bilen for at lade langsomt. Norske motor.no havde en tilsvarende oplevelse i deres store rækkevidde- og ladetest i juni. Motor.no registrerer ganske vist et peak på 155 kW, men bruger stadig 42 min. på at lade 10-80 pct.
Jeg skal ikke afgøre – og er også lidt ligeglad 😉 – om andre tests af E-3008 er mere eller mindre negative end Hvilkenbils. Men hvis du vil læse et par danske testkørsler, der er mindst lige så kritiske, så prøv disse fra jp.dk: https://jyllands-posten.dk/biler/ECE17331437/den-laenge-ventede-elbil-har-et-vaegtproblem/ og Bilbasen Blog: https://blog.bilbasen.dk/duel-har-peugeot-e-3008-en-chance-mod-vw-id-4-470103/
Men igen, vi går ikke op i, hvad andre medier skriver. Det, vi koncentrerer os om, er at teste og formidle vores resultater så fair og ærligt som muligt til vores læsere. Det fortjener de, for de er ofte forudsætningsløse forbrugere, for hvem bilen er den næststørste investering i deres liv. Vores fornemste opgave er derfor at fortælle læserne, hvad vi oplever, når vi tester de forskellige biler. I dette tilfælde var det en overraskende lang ladetid, og så er det naturligvis det, som vi skriver. En måling af ladetiden er jo ikke en ‘synsning’, men fakta 🙂 Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
Du kan være så ligeglad du vil, og jeg er ligeglad med din enøjede indsigt.
Hej Jens
Tak for en fin test. Er det bekræftet, at den service-aktiverede garanti er gældende? Da jeg bestilte min e3008 i juni, fik jeg at vide, at den service-aktiverede garanti ikke gælder i Danmark.
Selv tak Per. Vi har lige været i kontakt med den danske Peugeot-importør, K. W. Bruun, der oplyser, at de fortsat afventer besked på, hvornår garantien rulles ud i Danmark. Under alle omstændigheder træder den først i kraft, når den normale fabriksgaranti på to år er udløbet, så der er tid at løbe på. Hvis du fortsætter med service hos Peugeot efter de første to år, bør du være omfattet af den udvidede garanti. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
Så er der nyt fra den danske Peugeot-importør. Her siger kommunikationschef Hanne Sørensen, at “Peugeot Danmark på intet tidspunkt har lovet en 8 års garanti i forbindelse med lanceringen af E-3008 eller E-5008. Konceptet har aldrig været omtalt i TV-reklamer eller annoncering. Garantien har ej heller været indskrevet i vores garantibetingelser, som kunderne skriver under på i forbindelse med købet. Automobiles Peugeot har lanceret konceptet i G10 landene og informerede i den forbindelse pressen om, at det ville blive bredt ud til bl.a. de nordiske lande i en fase to, når man havde høstet erfaringer fra de første lande. Det er den information, som vi også har videregivet. Vi er selvsagt meget interesseret i at kunne tilbyde Allure Care til vores kunder og arbejder på at kunne lancere konceptet i Danmark så hurtigt som muligt, men vi har i øjeblikket ingen tidshorisont.”