Guide: Portræt af de ni elbiler i Årets Bil-finalen

elbiler årets bil
Foto: Lars Krogsgaard

Ni elbiler konkurrerer om titlen som Årets Bil i Danmark 2025. Hvilkenbil portrætterer alle ni inklusive de vigtigste fakta.

Årets Bil i Danmark bliver en elbil. Så meget kan vi sige med sikkerhed, efter at en jury på 21 danske motorjournalister – heraf to fra Hvilkenbil – i denne uge nominerede ni biler til finalen 26. november.

Efter to dages intensive testkørsler på og omkring Jyllands-Ringen ved Silkeborg blev 31 af årets mest spændende bilnyheder reduceret til ni finalister. Dermed sætter årets nominering to rekorder: For første gang kørte ni biler i finalen. Det plejer at være syv, men med lige mange stemmer til tre biler bliver finalefeltet i år udvidet.

Ret beset er der 10 biler, men Peugeot E-3008 og E-5008 har man valgt at lade tælle som en.

Den anden rekord er endnu mere skelsættende: For første gang nogensinde er samtlige nominerede biler rent elektriske. Et krystalklart udtryk for, at i Danmark samler interessen sig i stigende grad om elbiler. Fossilbiler er på vej ud. Hvilket også illustreres af, at elbiler de seneste fem måneder i træk har udgjort mere end halvdelen af det danske bilsalg.

Flere, bedre og billigere elbiler

Årets nominering fortæller også en spændende historie om et ekstremt konkurrencepræget marked for elbiler. Der bliver flere af dem, de bliver bedre – og så bliver de billigere. Tag f.eks. Hyundai Inster. Den sydkoreanske mini bliver første elbil under 200.000 kr., når den kommer til salg herhjemme i begyndelsen af 2025. Dacia Spring har tidligere været endnu billigere, men sælges ikke længere i Danmark.

Eller tag den hypede Skoda Elroq. Teknisk er den magen til den populære Skoda Enyaq, der med stort batteri koster 380.000 kr. Elroq med samme batteri koster 315.000 kr. Du sparer altså 65.000 kr., hvis du kan leve med et lidt mindre bagagerum. Til gengæld har Elroq Skodas nye ’ansigt’ og et par andre detaljer, der gør den mere moderne.

Hvilken af de ni biler, der kører med den endelige sejr, afgøres ved endnu en afstemning 26. november. I mellemtiden kan du herunder læse Hvilkenbils korte, umiddelbare bedømmelser af de ni finalister.

Cupra Tavascan overrasker med dynamiske køreegenskaber og en kabinefinish, der er bedre end sit rygte. Foto: Lars Krogsgaard
Cupra Tavascan

Den fyrige spanier er søsterbil til VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé og Audi Q4 Sportback e-tron. Ligesom Cupras første elbil, Born, adskiller den sig fra slægtningene ved netop at være fyrig. Tavascan er fem centimeter lavere end ID.5, og den måde som Cupra – navnet er oprindeligt en forkortelse for Cup Racer – formår at gøre en semi-SUV køredynamisk begejstrer. Det kompromisløse design, både ude og inde, skiller vandene, men det er ideelt for dem, der ikke vil forveksles med leverpostej.

Pris: 359.990-449.990 kr. 
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 512-565 km
Ladeeffekt: 135 kW
Længde/bredde/højde: 464/186/160 cm
Bagagerum: 540 liter
Konkurrenter: VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé, Audi Q4 Sportback e-tron
Premiere i Danmark: Nu

Ford Explorer bygger på teknikken fra VW ID.4, men Ford har med held fintunet køreegenskaberne. Foto: Lars Krogsgaard
Ford Explorer

Ford har hevet varer ned fra Volkswagens hylder, og Explorer er teknisk tæt på VW ID.4. Men knap så stor, hvilket især mærkes i bagagerummet, der er omkring 100 liter mindre. Som altid kan Ford få dynamik ud det meste, og Explorer virker trods sin kampvægt på 2,1 ton som alt andet end gumpetung og træg. Store dele af betjeningsfladerne i kabinen er – på godt og ondt – kopieret fra ID.4 tilsat et Ford-tvist. At varmepumpe er ekstraudstyr til 8.000 kr. bør Ford genoverveje. 52 kWh-batteriet bliver en mulighed i 2025.

Pris: 299.900-379.900 kr. 
Batteri: 52/77/79 kWh
Rækkevidde: 384-602 km
Ladeeffekt: 110/135/180 kW
Længde/bredde/højde:447/187/160 cm
Bagagerum: 465/1.455 liter
Konkurrenter: Kia EV3, Skoda Elroq, Volvo EX30
Premiere i Danmark: Nu

Hyundai Inster har charme, plads og fine køreegenskaber og bliver Danmarks første elbil under 200.000 kr. i starten af 2025. Foto: Lars Krogsgaard
Hyundai Inster

Sydkoreanske Hyundai er fremme i skoene med elbiler, og det udnyttes til fulde med den spændende Inster, der rammer ned lige dér, hvor behovet for elbiler er størst. Designet er både funky og praktisk, og kabinen charmerer med to sofalignende forsæder, traditionelle knapper og kontakter til det meste. Bagsædet er til to, og det kan forskydes i længden og dermed forstørre bagagerummet fra 238 til 351 liter. Bilen er veludstyret, både når det kommer til sikkerhed og komfort. Inster nåede lige netop med til Årets Bil, da den kommer til salg i år. De endelige priser ventes 18. oktober, og de første Inster får nummerplader på i begyndelsen af 2025.

Pris: 179.995-189.995 (anslået)
Batteri: 42 kWh
Rækkevidde: 327 km
Ladeeffekt: 73 kW
Længde/bredde/højde: 383/161/158 cm
Bagagerum: 238/351 liter
Konkurrenter: Citroën ë-C3
Premiere i Danmark: Forår 2025

Kia EV3 har potentiale til at storhitte i Danmark med sin kombination af god plads, kompakt størrelse og lang rækkevidde til stærke priser. Foto: Lars Krogsgaard
Kia EV3

Sydkoreanske Kia EV3 passer som hånd i kørehandske i dét, vi har brug for i Danmark. Rækkevidde og pris er konkurrencedygtig, og når man som EV3 er mere normale 430 centimeter lang, virker man langt mere velproportioneret end giganten EV9. Miljøet omkring føreren er stort set kopieret fra EV9, og på vejen opleves EV3 som velafstemt og letkørt. For 290.000 kr. fås over 600 kilometers rækkevidde og oceaner af udstyr. For yderligere 15.000 kr. er det svært at se, hvad man ellers kan ønske sig.

Pris: 269.900-344.900 kr.
Batteri: 58/81 kWh
Rækkevidde: 436-605 km
Ladeeffekt: 101-128 kW
Længde/bredde/højde: 430/185/157
Bagagerum: 460 + 25 liter
Konkurrenter: Skoda Elroq, Volvo EX30, Ford Explorer
Premiere i Danmark: Nu

Peugeot e-3008 test
Peugeot E-3008 vælger du for den gennemførte stil inde og ude. Foto: Hvilkenbil
Peugeot E-3008

Den elektriske franskmand har attitude som få, og Peugeot E-3008 er Stellantis-koncernens første elbil, hvor rækkevidden hæver sig over gennemsnittet. E-3008 kører omkring 500 kilometer med det nuværende 73 kWh-batteri, og næste år vil et batteri på 98 kWh skyde den op i nærheden af 700 km. Peugeots i-cockpit med et lille gocart-rat og en efterhånden enorm skærm fylder i førerens synsfelt, men E-3008 og storebror E-5008 er lettere udviklingshæmmet af en software, der trænger til et skud adrenalin for at komme op i tempo.

Pris: 329.990-369.990 kr.
Batteri: 73 kWh
Rækkevidde: 504-525 km (680 km m. 98 kWh-batteri)
Ladeeffekt: 160 kW
Længde/bredde/højde: 454/190/164 cm
Bagagerum: 588/1.663 liter
Konkurrenter: Renault Scenic, VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Capri
Premiere i Danmark: Nu

5008 er den lange udgave af Peugeot E-3008 med en ekstra sæderække og plads til syv for en relativt lille merpris. Det gør den interessant for den store familie. Foto: Lars Krogsgaard
Peugeot E-5008

Syvpersoners udgave af førnævnte Peugeot E-3008. På mange måder den ’bedste’ udgave, fordi den ekstra sæderække er relativt billig, og E-5008 er blandt meget få elbiler med plads til syv. Som storfamiliebil lever man også bedre med bilens mærkbare vægt og lidt adstadige fremfærd. Design – både ude og inde – og en fin finish vil også tiltale mange. Kommer senere med stort batteri på 98 kWh og 660 kilometers rækkevidde, der gør den ’rigtige’ udgave endnu mere rigtig. E-5008 er et godt tilbud til storfamilien.

Pris: 359.990-399.990 kr.
Batteri: 73 kWh
Rækkevidde: 497-500 km (660 km m. 98 kWh-batteri)
Ladeeffekt: 160 kW
Længde/bredde/højde: 479/190/169 cm
Bagagerum: 348/916/2.232 liter
Konkurrenter: Kia EV9
Premiere i Danmark: Nu

Polestar 4 imponerer med kraft, komfort og byggekvalitet. Fordelen ved den manglende bagrude er mindre indlysende. Foto: Lars Krogsgaard
Polestar 4

Svensk avantgarde-design og ingeniørkunst møder tårnhøj kinesisk byggekvalitet til lavpris, og en stærkt tilfredsstillende køreoplevelse opstår. Polestar 4 kører ganske enkelt magtfuldt, støjsvagt og komfortabelt ved alle hastigheder – og dét i en grad, så den kører lige op med sidste års vinder, BMW i5. Mindst! Tilmed til markant lavere priser. What’s not to like? Den manglende bagrude og video-bakspejlet måske. Her krukker Polestar-designerne vel rigeligt uden at opnå reelle fordele. Polestar 4 er en spændende outsider fra et mærke, der trænger til succes.

Pris: 475.308-505.308 kr.
Batteri: 94 kWh
Rækkevidde: 590-620 km
Ladeeffekt: 200 kW
Længde/bredde/højde: 484/201/153 cm
Bagagerum: 541/1.551 liter
Konkurrenter: VW ID.7, BMW i5, Mercedes EQE
Premiere i Danmark: Nu

Man mærker, at Renault har mange års erfaring med elbiler – Scenic er virkelig velfungerende. Foto: Hvilkenbil

Renault Scenic

Fransk fristelse til danske familier med mod på en lidt anderledes, men uhyre velfungerende elbil. Renault har mange års erfaring med elbiler, og det mærkes i Scenic, der på mange måder ’bare’ er en god mellemklassebil, der tilfældigvis er elektrisk. Du får hurtig og letbetjent Google-baseret infotainment, forrygende pladsudnyttelse i en relativt kompakt bil og fransk kørekomfort fra øverste hylde. Læg hertil 625 kilometers rækkevidde til fair 365.000 kr., og mange danskere vil sige oui til Scenic. Største udfordring: Helt nye rivaler som Kia EV3 og Skoda Elroq er billigere.

Pris: 309.990-384.990 kr.
Batteri: 60/87 kWh
Rækkevidde: 420-625 km
Ladeeffekt: 130/150 kW
Længde/bredde/højde: 447/186/157 
Bagagerum: 545/1-670 liter
Konkurrenter: VW ID.4, Skoda Enyaq, Peugeot E-3008, Tesla Model Y, Xpeng G6 
Premiere i Danmark: Nu

Skoda Elroq er groft sagt en Skoda Enyaq med et mindre bagagerum til lavpris. Vi tør godt spå, at den bliver et kæmpe hit herhjemme. Foto: Lars Krogsgaard
Skoda Elroq

Kuperet udgave af den allerede populære storebror Enyaq og Skodas blot anden elbil. Udover et lidt mindre bagagerum – det er stadig stort – har Elroq tjekkernes nye og mere smarte Tech-Deck front. Den er nydelig. Det samme gælder den velkendte kabine med ordentlige materialer, gode sæder og stor infotainmentskærm, hvor software og betjening efterhånden spiller ganske godt. Elroq kører fremragende, og priserne er skarpe. Uanset om den bliver Årets Bil eller ej, ligner Elroq en vinder hos danske bilkøbere.

Pris: 249.995-314.995 kr.
Batteri: 52/59/77 kWh
Rækkevidde: 365-577 km
Ladeeffekt: 145/165/175 kW
Længde/bredde/højde: 449/188/163 cm
Bagagerum: 470/1.580 liter
Konkurrenter: Ford Explorer, Kia EV3, Volvo EX30 
Premiere i Danmark: Forår 2025

Ingen tvivl om, at Tesla Model Y er forbilledet for Xpeng G6. Den overrasker mest ved at være mere ordinær end storebror G9. Foto: Lars Krogsgaard
Xpeng G6

Kinesisk udfordrer til verdens mest solgte bil, Tesla Model Y, i et design, der lægger sig kopimaskine-tæt op af forbilledet. Xpeng G6s trumfkort er prisen, pladsen og moderne 800 volt-teknologi, der giver lynhurtig lynladning. G6 virker godt skruet sammen, men har ikke samme premium-finish som storebror G9. Betjeningen er kompleks og alt andet end intuitiv, mens køreoplevelsen bedst kan betegnes som steril. G6 skal sælges som et Model Y-alternativ, men overgår ikke originalen.

Pris: 339.900-399.900 kr.
Batteri: 66/87 kWh
Rækkevidde: 435-570 km
Ladeeffekt: 215/280 kW
Længde/bredde/højde: 475/192/165 cm
Bagagerum: 571/1.374 liter
Konkurrenter: Tesla Model Y
Premiere i Danmark: Nu

[email protected] / [email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here