Kina øgede eksporten af elbiler til EU med mere end 60 procent i september for at undgå den forventede mangedobling af tolden.
Kinesiske bilproducenter havde travlt med at sende elbiler til Europa i september. Ifølge tal fra EUs toldmyndigheder blev der afskibet 60.517 elbiler fra Kina til EUs 27 medlemslande i sidste måned. Det er 61 procent flere biler end for et år siden, skriver branchemagasinet Automotive News.
Det er det næsthøjeste antal nogensinde og sker i et forsøg på at undgå den mangedobling af tolden på kinesisk fremstillede elbiler, som EU ventes endeligt at indføre sidst i denne måned.
Rekorden for eksporterede elbiler fra Kina til EU blev sat for et år siden, netop i forbindelse med, at EU lancerede en undersøgelse af, hvorvidt Kinas statsstøtte til den hjemlige elbil-produktion medfører unfair konkurrence overfor europæisk bilindustri.
Opbygger lager
Allerede i juni introducerede EU foreløbige forhøjelser af tolden på mere end 30 pct. Dengang truede EU med at indføre den såkaldte ‘straftold’ med tilbagevirkende kraft, men har siden trukket den trussel tilbage. Men 4. oktober stemte et flertal af EUs medlemslande for at øge tolden på kinesisk fremstillede elbiler med op til 35 pct. oven i de nuværende 10 pct.
Selv om forhandlingerne mellem EU og Kina fortsætter, tyder alt på, at den øgede told indføres sidst i oktober. Det er derfor, at kineserne har sendt et rekordstort antal biler til EU i disse dage.
På den måde kan kinesiske bilmærker opbygge et lager af biler, der kan slippe for øget told. Det kræver dog, at bilerne indregistreres før den øgede told træder i kraft.
Både i Danmark og Europa er der eksempler på, at man kan købe særligt billige kinesiske lagerbiler fra 2023. I Danmark gælder det for eksempel for elbilen MG4.
Flytter produktion til EU
Flere kinesiske bilmærker nøjes dog ikke med at satse på, at EU og Kina kan nå til enighed i ellevte time. BYD vil bygge fabrikker i Ungarn og Tyrkiet, lige som Xpeng og Geely, der ejer Volvo, Polestar overvejer lokal produktion i Europa.
Guleroden er stor for de kinesiske bilmærker. I forvejen fremstiller de elbiler langt billigere end konkurrenter. Kan de bygge dem i Europa og dermed undgå EUs straftold, kan de både sælge deres elbiler billigt og med stor fortjeneste.