Kineserne køber elbiler i stort tal. Hvis man tæller både elbiler og opladningshybrider med, bliver tre ud af fire solgt i Kina.
Vi har skrevet det før, og kommer nok til at skrive det igen. Men nu er der anledning til at gentage budskabet: Kina er ubetinget det dominerende marked for elbiler. Både når det kommer til antal solgte og antal producerede. Ny statistik viser, at 76 procent af alle verdens solgte elektrificerede biler – elbiler og opladningshybrider – i oktober blev købt af kinesere.
Hvis vi kigger på 2024’s første 10 måneder, viser statistikken, at 7 ud af 10 elektrificerede biler blev købt af kinesere.
Antallet af solgte elbiler og opladningshybrider i hele verden var i perioden 14,1 millioner. 1,28 millioner blev solgt i USA, og i perioden januar til og med august købte europæerne 2,32 millioner elektrificerede biler.
Hvis man deler tallene op og kigger specifikt på elbiler og specifikt på opladningshybrider, tegnede de kinesiske købere sig for 63 pct. af samtlige verdens solgte elbiler og for 78 pct. af samtlige opladningshybrider.
Penge fra staten til kineseren
Statistikken viser ikke, hvor mange af elbilerne og opladningshybriderne der er produceret i Kina. Tallene er dog med til at sætte en tyk streg under, at Kina er så langt foran Europa og USA, at der skal mere end straftold, nationale afgiftslettelser, forbud mod kinesisk software og anden form for protektionisme til for at indhente Kinas forspring.
At kineserne er vilde med elbiler hænger også sammen med, at Kina de seneste år har udfordret Vesten ved at øge produktionen af elbiler massivt. Den udvikling er hjulpet godt på vej af massiv statsstøtte til kinesiske virksomheder.
Men også til den enkelte kineser. I sommer besluttede regimet at fordoble beløbet, som den kinesiske bilkøber får i hånden ved at skifte sin benzinbil ud med en elbil. I dag er den kontante præmie på 20.000 yuan (ca. 19.500 kroner).
137 kinesiske elbil-mærker
Især fire kinesiske bilproducenter driver udviklingen: De privatejede BYD, Geely og Xiaomi samt statskontrollerede SAIC. Antallet af kinesiske elbil-mærker er ifølge nyhedsbureauet Bloomberg i dag 137 – et nærmest absurd højt tal. At der er så mange, kan ses som et udtryk for, at det kinesiske regime støtter alt, der kan krybe og gå i konkurrencen om at tage verdensherredømmet på elbil-markedet.
Analytikere vurderer over for Bloomberg, at ‘hvor der handles, der spildes’, og at kalkulen fra regeringen er iskold. Inden udgangen af dette årti forventer analytikerne, at der kun vil være cirka 20 af de 137 kinesiske bilproducenter tilbage.
Oplysningerne om de kinesiske bilkøbere er baseret på data fra China Passenger Car Association og er publiceret på det kinesiske sociale medie WeChat.
Af redaktionen