Regeringen vil skærpe krav til vinterdæk. Lastbiler skal have mere dækmønster og det skal koste bøder at køre på sommerdæk i snevejr.
Situationen er den samme hvert efterår: På årets første vinterdag strander mange danske bilister på sommerdæk og får trafikken til at gå i stå, når de ikke kan forcere bakker eller forårsager ulykker.
Nu vil regeringen gøre noget ved det.
”Jeg har netop sendt et lovforslag i høring, hvor vi skærper kravene, så det bliver helt klart, at det er førerens pligt – med bødestrafansvar – at sikre, at man ikke kører med uegnede dæk, når der er sne, is og sjap. Det er samme princip, som man har i Tyskland og Sverige, og det er helt grundlæggende sund fornuft,” siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Forslaget vil altså ikke gøre brugen af vinterdæk lovpligtig i vinterhalvåret. I stedet bliver det den enkelte bilists ansvar at sørge for, at man kører på de rigtige dæk i snevejr. Eller lader bilen stå, hvis det ikke er muligt.
Ifølge Ritzau skal det koste 1.000 kr. i bøde per dæk, hvis man kører på ”uegnede dæk” som sommerdæk i snevejr.
1.000 kr. pr. dæk
Lovforslaget skal nu i høring hos relevante organisationer og myndigheder, der får mulighed for at kommentere på forslaget.
Vedtages forslaget, skal det ledsages af en kampagne, der sætter fokus på at køre på de rigtige dæk.
”Nu lægger vi op til at skærpe kravene om at have ordentlige dæk og sørger for en informationsindsats, så ingen bør være i tvivl om reglerne. Samtidig holder vi øje med, om andre lande har gode erfaringer med endnu strengere krav, men nu ser jeg i første omgang frem til at læse høringssvarene,” siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget skal efter planen fremsættes efter nytår og kan træde i kraft den 1. juli.
Går imod Færdselsstyrelsen
Med lovforslaget går regeringen delvist imod årtiers anbefalinger fra sin egen styrelse, Færdselsstyrelsen. Styrelsen har aldrig villet anbefalet et lovkrav om brug af vinterdæk i vinterhalvåret. Begrundelsen har været, at vinterdæk også har ulemper som længere bremselængde, når der ikke er sne og is på vejene. Et argument som bilistorganisationen FDM og andre eksperter i lige så mange år har været lodret uenig i.
Færdselsstyrelsen har heller ikke villet anbefale skærpede krav til mønsterdybde for lastbiler og busser, der meget ofte har særligt store udfordringer, når sneen falder.
Her ’korrekser’ Transportministeriet nu Færdselsstyrelsen: I lovforslaget øges mindstekravet til lastbiler og bussers dækmønster fra 1,0 til 1,6 mm.
Hvad med helårsdæk? De er jo i stigende grad gode nok.
Hej Allan. Godt spørgsmål! Da lovforslaget ikke indeholder lovkrav om brug af specifikke dæk, må det blive en vurderingssag. Og det er måske også svagheden ved lovforslaget. Teknisk har du ret; de bedste helårsdæk er blevet meget bedre og klarer sig også hæderligt på is og sne. Det skal blive spændende at se, om politiet kommer til at uddele bøder til bilister, der kører på helårsdæk i snevejr. Bedste hilsner, Jens
Helårsdæk med bjerg og snefnug symbolet vil helt sikkert være godkendt som de er i Tyskland.