En italiensk stolthed er i dyb krise. Fiat er i knæ – stort set siden september har produktionen af Fiat 500 stået stille.
På den historiske Mirafiori-fabrik i Torino, hvor Fiat blev grundlagt af Giovanni Agnelli i 1899, har samlebåndene nærmest ikke bevæget sig i tre måneder. Og de kommer tidligst i gang igen 20. januar. Der er dømt krise, og det er med andre ord op ad bakke at være Fiat-fan i øjeblikket.
Grunden til, at Fabbrica Italiana Automobili Torino-samlebåndene står stille, er, at italienerne stort set ikke kan sælge elbilen Fiat 500e. Og grunden til, at der ikke bare synes at være tale om en forbigående krise er, at antallet af nye modeller, der skal fremtidssikre det stolte bilmærke, ikke er lige på trapperne.
Umiddelbart vurderet ser de modeller, der er på vej – den kompakte crossover 600e og minibilen Grande Panda – tilmed ikke ud til at kunne blive de store gamechangere. Ligesom 500e står de på Fiat-ejer Stellantis’ efterhånden bedagede e-CMP-platform, der også benyttes til Peugeot 2008, Opel Mokka og Jeep Avenger.
Elektriske udfordringer i Sydeuropa
Da Fiat-folkene i Torino trykkede på stopknappen i september, var meldingen, at man ville bruge pausen til at omstille fabrikken. Planen er, at man ud over den elektriske 500 også vil producere en benzindrevet 500. For nylig meddelte Fiat desuden, at 500-modellen også kommer med en mildhybrid-drivlinje.
Forklaringen på det døende salg af den elektriske Fiat 500 skal findes i, at tilskyndelsen til at købe elbiler i Italien og resten af Syd- og Østeuropa ikke er stor. Ganske enkelt fordi elbiler som Fiat 500e er for dyre. Og fordi ladeinfrastrukturen ikke er synderligt veludbygget. Dertil kommer, at det generelt går langsommere end ventet med at udrulle elbiler i det meste af Europa.
Endelig træder Stellantis-koncernen, der ud over Fiat bl.a. også ejer Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo og Jeep, i øjeblikket vande på grund af en strategisk og ledelsesmæssig krise. En krise, der for nylig betød, at topchef Carlos Tavares blev smidt på porten.
Anstrengt forhold til Stellantis
Fiat-moderlandet Italien har i snart flere år været stærkt kritisk over for Stellantis. Særligt den nuværende regering mener, at Stellantis udsulter bilindustrien i støvlelandet.
Premierminister Giorgia Meloni, leder af partiet Fratelli d’Italia (Italiens Brødre), og hendes populistiske, højrenationale regering ønsker naturligvis, at der bliver produceret så mange biler som muligt i Italien. Da det er lig med arbejdspladser.
I sidste uge mødtes Stellantis’ europæiske chef, Jean-Philippe Imparato, med industriminister Adolfo Urso og repræsentanter for de italienske fagforeninger. Imparato forsøgte at berolige italienerne med, at alle Stellantis’ produktionsfaciliteter i Italien fortsat vil være aktive.
Over 40.000 mennesker er ifølge nyhedsbureauet Reuters beskæftiget i Italiens bilindustri. Med introduktionen af nye modeller fra 2026 vil produktionen tilmed blive øget, understregede Imparato på mødet.
Ikke ‘Made in Italy’
Om det får Meloni og Urso til at holde mindre øje med Stellantis’ gøren og laden, er nok tvivlsomt. Den italienske regering har flere gange beskyldt Stellantis for at favorisere Frankrig. Den mener, at fusionen i 2021 mellem Fiat Chrysler og PSA (Peugeot, Citroën m.fl.) reelt var en fransk overtagelse af Italiens bilindustri.
At de har noget at have deres skepsis i, underbygges af, at Stellantis længe har været i gang med at flytte produktionen af kommende modeller ud af landet. Fiat 600e skal produceres side om side med Alfa Romeo Junior på Stellantis’ fabrik i Tychy i Polen. Fiat Grande Panda skal produceres på koncernens fabrik i Kragujevac i Serbien.
Af redaktionen