Salget af elbiler i EU gik næsten 10 pct. tilbage i november. Især store lande som Tyskland, Frankrig og Italien tøver med elbiler.
Bilkøberne i EU var ikke i hopla i november. På tværs af unionen faldt bilsalget med 1,9 pct. I Danmark var vi endnu tilbageholdende – her faldt bilsalget 8,6 pct. i sidste måned.
Mens elbiler storhitter i Danmark, kører de snarere i slæbegear i EU. I november blev der i alt solgt 130.757 elbiler i EU – et fald på 9,5 pct. sammenlignet med november sidste år. Til og med november er der solgt 1.377.488 elbiler i EU-landene – en lidt mindre tilbagegang på 5,4 pct. sammenlagt med samme periode sidste år.
“Elbilsalget i EU er fortsat under pres, hvilket understreger behovet for at styrke indsatsen for at gøre elbiler mere attraktive for forbrugerne. Hvis vi skal fastholde momentum i den grønne omstilling, kræver det en målrettet indsats med klare rammer og incitamenter på tværs af hele EU,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Store forskelle i elbil-salg
Dermed henviser han til de kendte udfordringer for elbiler i EU. Flere lande har droppet incitamenter som skattefordele og tilskud ved køb af elbiler. Det gælder i vores nabolande som Tyskland og Sverige, hvor elbilsalget i november gik tilbage med henholdsvis 21,8 og 10,5 pct.
Hertil kommer, at det har trukket ud med de mindre og billigere elbiler, som mange bilkøbere venter på. De begynder først at komme i 2025.
Også store lande som Frankrig og Italien oplevede store fald i salget af elbiler i sidste måned. Her faldt salget henholdsvis 24,4 og 17,4 pct.
Der er dog enorme forskelle mellem landene. I Danmark rydder elbiler som bekendt bordet – i november steg salget af elbiler 21,3 pct. sammenlignet med november sidste år. Elbiler er også populære i Belgien (+18,4 pct.), Tjekkiet (+57,8 pct.), Grækenland (+149,7 pct.), Ungarn (+22,3 pct.) og Holland (+41,8 pct.)
England er elektrisk
Regner man England med, steg salget af elbiler faktisk med 0,2 pct. i november. I det tidligere EU-land er det netop incitamenter, der bragt spændingen tilbage i det engelske elbil-salg. Det vil altså være en fejlslutning, hvis man entydigt konkluderer, at elbiler går tilbage i Europa.
Dykker man længere ned i EU-tallene, taber dieselbiler fortsat terræn, benzinbiler holder fast i ca. en tredjedel af markedet, mens hybridbiler oplever vækst. Elbiler sidder på 15 pct. af markedet i EU.
November bragte også lidt trøst til kriseramte VW. Den tyske koncern, der overvejer de første fyringer og fabrikslukninger i nyere tid, så en stigning i salget på 2,8 pct. i november. Renault gik hele 9,2 pct. frem, mens salget hos Stellantis-koncernen faldt 10,8 pct.