Fremover får alle BMW-modeller Panoramic iDrive, der fordeler informationer på tre skærme og især betjenes med knapper i rattet.
BMW-fans skal vænne sig til en ny oplevelse, når de sætter sig ind bag rattet i fremtidens udgaver af ’den ultimative køremaskine’. Væk er de klassiske, runde ure, der viser hastighed og motoromdrejninger, og der er heller ingen traditionelle knapper eller greb i midterkonsollen. Selve rattet har endda endnu et eger, for der er alligevel ikke noget at se bagved.
I stedet er alle informationer om hastighed, navigation, temperatur, lyd, rækkevidde og telefon fordelt på tre forskellige skærme. Mest iøjnefaldende i et bredt ’bånd’ nederst i hele forrudens bredde. Her er digitalspeedometeret og oplysninger om rækkevidde og kabinetemperatur placeret.
Head-up display
Teknisk er der tale om et head-up display, for informationerne er kastet op på forruden i et sort bånd, men på en måde, så alle passagerer i bilen kan se dem.
Lige over informationsbåndet og ud for føreren viser samme head-up display navigationsoplysninger. Her er billedet kastet op på forruden, hvor kun føreren kan se dem.
Den tredje skærm er den typiske infotainmentskærm i midterkonsollen, som vi kender den fra elbiler som Tesla. Herfra kan du styre alt fra navigation over klimaanlæg til lyd og telefon. Seks af menuerne kan ’trækkes op’ i informationsbåndet nederst i forruden, så de kommer længere op i synsfeltet. Du ’swiper’ bare på et ikon på den centrale skærm, så placeres informationerne oppe på forruden.
Stemmestyring med AI
Du kan også vælge at styre mange funktioner med stemmekommandoer. Kunstig intelligens forbedrer stemmestyringen, så du for eksempel ikke behøver at sige ”Hej BMW, skru op for varmen til 22 grader,” men kan nøjes med et mere kortfattet ”Hej BMW, jeg fryser.”
BMW lader dog ikke fans af mere traditionelle knapper helt i stikken. Midt på det fire-egede rat finder du en større samling genvejstaster. De skal lette og forenkle betjeningen. Hvis telefonen ringer, lyser svar-knappen i rattet f.eks. grønt.
Alle knapper i rattet har en relief-agtig overflade, der gør dem nemme at lokalisere, mens de ’kvitterer’ med haptisk feedback, når du trykker på dem.
BMW kalder det nye betjeningskoncept for Panoramic iDrive med henvisning til førsteudgaven, hvor en stor del af betjeningen foregik med et drejehjul mellem forsæderne.
BMW beskriver Panoramic iDrive som en moderne genfortolkning af ”hænderne på rattet, øjnene på vejen”-tilgang, der både skal øge sikkerheden og gøre betjeningen af moderne, software-definerede biler mere intuitiv og brugervenlig.
Lanceres i ’Neue Klasse’
Det nye koncept er netop præsenteret på verdens vel nok mest betydende messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show i Las Vegas.
Panoramic iDrive lanceres sammen med BMWs første udgave af deres ’Neue Klasse’ generation af dedikerede elbiler i slutningen af 2025. Herefter skal betjeningskonceptet sprede sig til alle nye BMW-modeller. Det gælder også biler med forbrændingsmotorer, så uanset om du er til el, diesel eller benzin, vil betjeningen af din næste BMW være væsentligt anderledes end den, du er vant til fra lidt ældre 1-, 3- og 5-serier.