Amerikansk elbil-magasin lod en Kia EV6 stå fire uger i vinterkulde for at måle strømtabet. Resultatet var en overraskelse.
Har du nogensinde spekuleret på, hvad der sker, hvis man udsætter en elbil for langtidsparkering i koldt vejr? Kulde er jo berygtet for at ’æde’ strøm, så hvad sker der, hvis du efterlader elbilen i længere tid om vinteren? Dræner det batteriet for strøm, så bilen er stendød, når den igen skal bruges?
Det amerikanske elbil-medie InsideEVs.com var nysgerrige og gjorde forsøget. Redaktør Patrick George skulle på fire ugers juleferie i lune Texas, og efterlod derfor sin Kia EV6 hjemme i en vinterkold garage i staten New York. Kia’en blev efterladt med de anbefalede 80 procent på batteriet, inden den fik alenetid i den uopvarmede garage.
Minus 11 grader
I den nordlige del af staten New York er der koldere om vinteren end i Danmark. Temperaturerne nåede da også helt ned til minus 11 grader i de fire uger. Det meste af tiden lå termometret dog lige omkring eller over frysepunktet. Altså var den koreanske elbil udsat for langtidsparkering i så koldt vejr, at batteriet under kørsel typisk ville præstere 30 pct. dårligere end i sommerhalvåret som erfarne, danske bilejere ved fra vinterkørsel.
På intet tidspunkt fik elbilen strøm og Patrick George modstod også fristelsen til at tjekke batteriets tilstand via sin Kia app.
Først da han efter fire uger vendte tilbage, åbnede garageporten og tændte EV6eren, fik han svar på sine spørgsmål. Og en – positiv – overraskelse: Batterimåleren i hans Kia EV6 sagde 78 pct. Altså et meget begrænset strøm-tab på 2 pct.
Samme rækkevidde
Bilens indbyggede rækkeviddemåler lovede endda strøm nok til 180 miles (288 km) – blot tre miles (4,8 km) mindre end da han efterlod bilen. De tre miles vendte endda tilbage på den tid det tog, fra Patrick George tændte bilen, gik tilbage i huset for at hente et kamera for at fotografere målingen, og kom tilbage til bilen igen…
Reelt havde Kia’en altså tabt to pct. strøm efter fire uger i fryseren – men intet i rækkevidde.
InsideEV’s redaktør er selv overrasket over resultatet. Hans konklusion er, at man altså godt kan efterlade sin elbil i vinterkulden, f.eks. på lufthavnens parkeringsplads, og så have rigeligt strøm til at køre hjem, når man kommer tilbage fra selv længere rejser.
Genkender oplevelse
På Hvilkenbil har vi ikke haft lejlighed til at parkere en elbil en måned i vinterkulden. Men vi genkender i store træk oplevelsen, når en elbil har stået stille i to-fire dage i koldt vejr, inklusive nattefrost: Batteriet har ikke mistet kapacitet ifølge den indbyggede måler. Til gengæld er rækkevidden blevet en smule kortere. Der så mere eller mindre kommer igen, når bilen har rullet de første par hundrede meter og computeren har genberegnet både rækkevidde og batteritilstand.
Vores uvidenskabelige konklusion er altså den samme: Elbiler mister ikke strøm eller rækkevidde af betydning, når de parkeres længere tid i koldt vejr.
Interessant❄️👍