Antallet af ladestandere til elbiler steg hele 70 pct. i 2024. Bilbranchen efterlyser større konkurrence og lavere priser på opladning.
Antallet af ladestandere følger godt med den nærmest eksplosive udvikling i salget af elbiler i Danmark. Ifølge nye tal fra brancheorganisationen Mobility Denmark nåede antallet af offentlige ladepunkter en ny milepæl i 2024. Ved udgangen af året kunne elbilister vælge mellem 30.439 offentlige ladestandere. Det er en stigning på hele 69,5 pct. på et enkelt år.
“Ladeinfrastrukturen fortsætter med at vokse, hvilket er positivt. Med den forventede stigning i antallet af elbiler, som vi ser i de kommende år, er det afgørende at sikre, at der er nok ladepunkter til at imødekomme behovet. Hvis bilafgifterne fortsat gør det attraktivt at vælge en elbil, kan vi se op mod 1,6 millioner elbiler på vejene i 2030. Derfor skal vi fortsat prioritere udbygningen af ladeinfrastrukturen for at understøtte den grønne omstilling,” siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
155 pct. flere lynladere
Zoomer man ind på lynladere, var der også gode nyheder til elbilisterne. I 2024 nåede antallet af lynladere op på 3.999. En markant stigning på 155 pct. sammenlignet med de 1.576 lynladere, der var til rådighed i 2023.
Mens danske elbilister kan glæde sig over, at der er blevet kortere mellem de danske ladestandere, ønsker Mobility Denmark større konkurrence på opladning. Priserne skal ned, mener brancheorganisationen.
“Selvom vi ser en markant stigning i antallet af ladepunkter, er der stadig et stort behov for forbedrede konkurrencevilkår på lademarkedet. Mange forbrugere er bundet til én udbyder på grund af bundlede ladeaftaler, hvilket betyder, at de ikke nødvendigvis får adgang til de bedste priser eller den bedste tilgængelighed. Hvis vi åbner markedet for mere konkurrence, kan det bidrage til at aflaste ladestandere, især i perioder med høj efterspørgsel,” siger Allan Skytte Christensen.
Forbyd ’bundling’
Et midlertidigt forbud mod bundling af ude- og hjemmeladningsløsninger er da også et af Konkurrencerådets syv anbefalinger til bedre konkurrence, som Mobility Denmark støtter. Såkaldt bundling ’lukker’ det offentlige lademarked, fordi forbrugerne leder efter én bestemt udbyder i stedet for at orientere sig blandt operatører. Resultatet er, at priserne på opladning ikke påvirkes af åben konkurrence.
Et forbud mod bundling vil få forbrugerne til at søge den bedste pris blandt flere udbydere og dermed øge konkurrencen mellem ladeoperatørerne.