Her er VWs hidtil billigste elbil

vw id.1

VW giver smugkig på ID.1, mærkets hidtil mindste og billigste elbil. Den elektriske afløser for Up skal koste 160.000 kr. og lanceres i 2027.

Volkswagens længe ventede og meget omtalte lille elbil, der for alvor skal få europæerne ud at køre i elbiler, begynder at tage form.

I går aftes afslørede VW-ledelsen det første glimt af en ny mikro-elbil for både medarbejderne og pressen. Elbilen, der formentlig får navnet ID.1, skal ifølge VWs tekniske udviklingschef Kai Grünitz ses som afløseren for den populære Up.

VW er også klar med priser. De begynder fra 20.000 euro, hvilket kan oversættes til 160.000 danske kr. Dermed placerer ID.1 sig et stykke under de ca. 200.000 kr., som den Polo-store el-mini ID.2, der forventes at blive lanceret i 2026.

Elektrisk folkevogn

Med afsløringen af ID.1 melder VW sig ind i kampen om at levere elbiler til priser, som de fleste europæere har råd til. ID.1 skal både være en ’elektrisk folkevogn’ for masserne og en nødvendig bestseller for kriseramte VW. Tysklands største bilproducent er ramt på indtjeningen og må for første gang nogensinde lukke fabrikker og fyre medarbejdere.

I den sammenhæng er ID.1 et kampråb for VW:

“En prisvenlig, kvalitetspræget og profitabel elektrisk Volkswagen fra Europa til Europa – det er bilindustriens Champions League,” som VWs øverste chef for personbiler, Thomas Schäfer, udtrykker det.

Mere traditionelt design

Selv om VW foreløbig kun viser en rendering af ID.1, er det tydeligt, at mærket gør alvor af at kommende elbiler i højere grad skal ligne traditionelle biler. ID.1 får et mere kantet design end ID.3 og ID.4, der leder tankerne hen på førnævnte Up og andre populære modeller som Polo og Golf.

Inden VW ID.1 er klar i 2027, ser vi den Polo-store ID.2 – den kommer i 2026.

Teknisk bygges ID.1 på en mindre udgave den MEB-platform til elbiler, som vi kender fra VWs nuværende elbiler. Den store forskel er, at der skiftes fra bag- til forhjulstræk. Det gør drivlinen endnu mere kompakt og en smule billigere.

300 km rækkevidde

Batteriet bliver i sagens natur også mindre. VW fortæller endnu intet om specifikationer, men hvis prisen skal ned på 160.000 kr., bliver der formentlig tale om et batteri på 40 kWh med en rækkevidde på godt 300 km. Det vil svare til konkurrenterne, der er på vej i samme klasse.

En af dem bliver den kommende Renault Twingo. Netop Renault og VW ville oprindeligt udvikle en ny generation af små, billige elbiler i fællesskab. Den tysk-franske forståelse glippede dog nok engang og parterne besluttede at gå hver til sit. Det ligner en fordel for Renault, der forventes at bringe den lille elbil Twingo på markedet i 2026. Det giver Renault et års forspring, for VW ID.1 kommer først på markedet i 2027.

Billige kinesere som BYD Seagull og Dongfeng Box er også lige om hjørnet og kommer sandsynligvis også før VW.

Premiere 5. marts

VW har dog en trofast fanskare og der er mange tilfredse Up-ejere derude, der ser frem til en moderne, elektrisk afløser.

Næste kapitel om ID.1 skrives 5. marts. Her bliver der officiel verdenspremiere på konceptudgaven, der forventes at være meget tæt på den endelige produktionsudgave.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here