BYD har svært ved at sælge Seal U. 30.000 kroners rabat på lagermodeller skal kickstarte salget af den kinesiske el-SUV.
Ude i den store verden sælger BYD så mange biler, at kineserne har overhalet Tesla som verdens største producent af elbiler.
I Danmark har BYD fået en mere kølig modtagelse. Sidste år måtte BYD endda se sig overhalet af opkomlingen Xpeng på det danske marked. Tendensen fortsætter i år. I første kvartal er Xpeng det 17. mest solgte bilmærke i Danmark med 611 solgte biler. BYD er nummer 18 med et samlet salg på 524 biler.
Langt op til VW ID.4
Det flugter ikke med de store ambitioner, som kineserne har for Danmark og resten af Europa. Herhjemme kæmper den danske importør, Nic. Christiansen Gruppen, da også en brav kamp for at øge salget. I marts var der således tilbud på flere modeller og nu falder prisen på topudgaven af SUVen Seal U med 30.000 kr. Seal U med Design-udstyr sættes ned fra 340.000 til 310.000 kr. Det svarer til et prisfald på næsten 10 pct.
Kigger man i tallene fra bilstatistik.dk forstår man godt, hvorfor importøren finder det nødvendigt at justere priserne. I årets første tre måneder er det lykkedes BYD at sælge 46 Seal U. Så er der langt op til Danmarks p.t. mest solgte bil og den direkte konkurrent VW ID.4, som danskerne i samme periode har købt 2.105 af.
Fik roser på ’blind date’
Seal U klarede sig gennemsnitligt, da Hvilkenbil testede den sidste år. Der var også rosende ord og sammenligninger med Audi, da vi satte BYD Seal U på en ’blind date’ med en håndfuld danske forbrugere. Vi havde dækket alle navneskilte og logoer til og bad forbrugere om deres ærlige mening om bilens design – uden at kende bilens ophav. Flere var imponerede over plads og finish, men det er altså ikke slået igennem i salget.
Som mange andre kinesiske biler tilbyder Seal U meget udstyr til prisen. Topmodellen Design indeholder bl.a. 360 graders kamera, Infinity-lydanlæg, ventilerede og el-justerbare forsæder med både varme og køl, 16-tommer infotainmentskærm og et stort oplukkeligt panoramaglastag og meget andet.
Langsom lynladning
Elmotoren yder 160 kW (218 hk) og trækker på forhjulene. Trods et batteri på hele 87 kWh har Seal U en rækkevidde på 500 km. Lynladning er til den langsomme side: Det tager 28 minutter at lade fra 30-80 pct. BYD lover en max-effekt på 140 kW, men vi nåede kun det halve i vores ladetest af Seal U.
God garanti
Garantien er til gengæld stærk. BYD giver seks års garanti eller 150.000 km, afhængigt af hvad der kommer først. Elmotoren er dækket i 8 år eller 150.000 km, mens batteriet har hele 8 års garanti eller op til 200.000 km.
Prisfaldet på 30.000 kr. gælder kun biler på lager så længe lager haves.