Kina-bil i blindtest: Er det en Audi?

kina bil

Er bilkøberne klar til biler fra Kina? Vi skjulte logo og navn på den nye BYD Seal U, parkerede foran Kvickly og fik forbrugernes ærlige dom.

Omstillingen til elbiler giver Kina en unik mulighed for at komme ind på et marked, der ellers er domineret af gamle, velkendte bilmærker. Amerikanske Tesla er allerede lykkedes med det, men kineserne ser ud til at komme i en endnu større bølge: I dag har 10 kinesiske bilmærker etableret sig i Danmark, men allerede ved årets udgang kan antallet være fordoblet.

Ingen forventer, at alle Kina-mærker overlever. Mange af dem er unge ’start-ups’, der lever af kinesisk statsstøtte eller risikovillige investorer. De vil se overskud, ellers tørrer finanserne ud.

Lotto-kupon
kina bil
BYD ligner et levedygtigt, kinesisk bilmærke. De fremstiller egne batterier og har overhalet Tesla som verdens største producent af elbiler. Seal U her er billigere end rivalen Tesla Model Y.

For danske importører af Kina-biler er der også tale om en slags lottokuponer. Et mærke som Aiways har allerede – midlertidigt – indstillet produktionen, men andre kan blive det næste Toyota, Skoda, Kia eller Tesla: Et bilmærke, der pludselig slår igennem og bliver en mærkevare på linje med gamle og respekterede kendinge som VW, Ford og Renault.

For forbrugerne er det også lidt et lotteri at være blandt de første, der investerer i en bil fra Kina. Er mærket her også om 10 år? Kan du få reservedele? Indfører EU straf-told? Og bliver Kina-mærkerne ramt at handelsboykot, hvis Kina invaderer Taiwan? Den slags spørgsmål nager, og for nylig viste en europæisk undersøgelse, at et flertal ikke vil købe en bil fra Kina.

Omvendt køber vi allerede enorme mængder forbrugsvarer fra Kina. Og hvis din smartphone, vaskemaskine eller dit tøj er ’made in China’, hvorfor så ikke også din næste bil?

BYD på blind-date

Vi parkerede en kinesisk BYD Seal U, en direkte konkurrent til verdens mest solgte bil, Tesla Model Y, foran Kvickly i østjyske Odder og tog temperaturen på forbrugernes holdning til Kina-biler. Med et lille twist: Alle logoer og navnetræk på bilen var gemt under gaffa-tape, så publikum først skulle kommentere på den i blindtest. Når de havde sagt deres umiddelbare mening og gættet på en pris, røbede vi BYD’ens sande identitet – og fik endnu en ærlig reaktion på den kinesiske elbil. Herunder kan du læse fire bilejeres reaktion på deres blind-date med en kinesisk BYD.

Gætter på Kina
Sten Madsen gætter straks, at det her er en bil fra Kina.

Sten Madsen, kører selv Renault Captur:

”Det er en pæn og nydelig bil – og det må være en elbil, det kan jeg se på den lukkede front. Jeg tror, at den kommer fra Kina og gætter på, at den koster 440.000 kr.”

Vi fortæller, at det ganske rigtigt er en kinesisk BYD og at prisen er 340.000 kr.

”Det er godt nok billigt. Jeg kender ikke BYD. Den her Seal U er for stor til mig, men ellers kunne jeg såmænd godt være interesseret. Jeg er ikke skræmt at, at den er fra Kina. Kineserne bliver jo nødt til at lave det ordentligt, hvis de vil ind i Europa.”

Er det en Audi?
Katarina Dodzek er begejstret for head-up display, der bl.a. viser farten på forruden.

Katarina Dodzek, kører selv Kia Sportage:

”Jeg lagde faktisk mærke til den, da jeg kørte ind på p-pladsen, fordi jeg synes, at den er pæn. Det kunne måske være en Audi? Jeg tror, at den skal koste cirka det samme som min egen Kia Sportage, altså omkring 400.000 – 450.000 kr. med alt det her udstyr.”

Katarina sætter sig ind bag rattet:

”Her er fin plads, og jeg kan virkelig godt lide, at den har head-up display på forruden. Jeg ved godt, at der efterhånden kommer mange biler fra Kina, men jeg har aldrig hørt om BYD. Jeg ville nok ikke selv turde købe en Kina-bil. Derhjemme er vi meget glade for Kia, som vi kender godt – det vil vi nok vælge igen.”

Ingen betænkeligheder
Søren Strand har kørt elbil siden 2015. Han vil ikke have betænkeligheder ved at købe en bil fra Kina.

Søren Strand og datteren Agnes, kører elektrisk Hyundai Ioniq:

”Hmm – det er en asiatisk bil, det kan være en Mazda, Suzuki eller Honda. Mit første indtryk er, at det er en ret fed bil. Designet har nogle fine linjer, den er lækker indvendig – også fordi her ikke er så meget af det blanke pianolak, der er blevet moderne, men virker billigt. Prisen ligger et sted mellem 299.000 og 389.000 kr. Ved nærmere eftertanke siger jeg 329.000 kr.”

Vi fortæller Søren, at han kun rammer 10.000 kr. for lavt – og at der er tale om en BYD.

”OK, jeg kender godt mærket, men kunne ikke se det. Personligt vil jeg ikke have betænkeligheder ved at købe kinesisk. Kvaliteten er god, og jeg synes faktisk, at det er urimeligt at skælde biler fra Kina ud. Tænk på dengang vi sagde, åh nej – nu skal vi til at købe koreanske biler. Det gik jo meget godt. Jeg har selv en koreansk Hyundai Ioniq. Det er den bedste bil, jeg nogensinde har haft.”

Mega-pænt design
Christina Thim synes BYD’en er pæn. Men hun er ikke selv klar til at købe en bil fra Kina.

Christina Thim, kører selv elektrisk VW ID.4:

”Umiddelbart synes jeg, at designet er mega-pænt – jeg kunne godt se mig selv i den her bil. Kabinen virker også fin, her er gode materialer, god plads og alt virker nemt at gå til. Jeg vil tro, at den kommer fra Japan – den er i hvert fald asiatisk. Prisen skal være omtrent den samme som vores egen VW ID.4 – altså omkring 400.000 kr.”

”En BYD fra Kina.. Jeg har aldrig hørt om mærket før. En Kina-bil er sikkert lige så god som alle andre, men lige nu ved man jo ikke, hvad man får, når man køber et nyt, kinesisk bilmærke.”

[email protected] og [email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here