Ny batterileverandør betyder, at Skoda ikke kan tilbyde lynladeeffekt op til 175 kW i Elroq – kunderne må nøjes med 135 kW.
(Opdateret med nye oplysninger kl. 15:35) Danmarks mest solgte bil i april, elbilen Skoda Elroq, kan fremover ikke lynlade så hurtigt som lovet. Oprindeligt lovede Skoda en max-effekt ved lynladning på 175 kW, men fra produktionsuge 25 falder max-effekten til mere beskedne 135 kW.
Ændringen gælder Elroq 85 med det store batteri på 77 kWh. Dermed får Elroq 85 mindre max-effekt end Elroq 50 og 60 med mindre batterier, der tager op til henholdsvis 145 og 165 kW i en lynlader.
Vil undgå forsinkelser
Den lavere max-effekt ved lynladning skyldes, at Skoda skifter batterileverandør for at undgå lange leveringstider.
”Baggrunden for ændringen er en optimering af forsyningskæden for at sikre stabil produktion og pålidelige leverancer til vores kunder,” skriver den danske Skoda-importør i et skriftligt svar til Hvilkenbil.
Batteriet vil fortsat være af NMC-typen (nikkel-metal-kobolt). Der er altså ikke tale om et skifte til den billigere LFP-type (litium-jern-fosfat).
Uændret 10-80 pct. ladetid
Ifølge Skoda Danmark vil Elroq-kunder stort set ikke mærke forskel på de to batterityper.
”Ladetiden 10-80 pct. SoC forbliver uændret 28 minutter pga. en mere jævn ladekurve,” skriver Skoda Danmark.
Det er korrekt, hvis man lader 10-80 pct. Men lader man f.eks. 10-50 pct. skal man fremover bruge mere tid ved ladestanderen. Fordelen ved den høje max-effekt er nemlig, at første del af opladningen foregår hurtigere med det oprindelige batteri.
Kontrakter i spil
Med skiftet til det nye batteri med en max-effekt på 135 kW i Elroq 85 får Elrog samme specifikationer som den lidt større, men teknisk identiske søsterbil, Enyaq.
Når en forudsætning for et køb – her en bestemt lynladetid – ændres, får man sædvanligvis som kunde mulighed for at aflyse sin bestilling, hvis man ønsker det. Det gælder også i dette tilfælde oplyser Skoda Danmark.