Trods import-told på kinesiske elbiler sælger BYD nu flere elbiler end Tesla i Europa. VW dominerer elbilsalget, der steg 28 pct. i april.
Krisen fortsætter for Tesla i Europa.
Efter at have domineret i Europa i næsten et årti, må Tesla i april se sig overhalet af kinesiske BYD. Mens salget af Tesla faldt 49 pct. i april og sendte Tesla ned på en 11. plads over det europæiske elbil-salg, steg salget af BYDs elbiler med 169 pct. Dermed rykkede det kinesiske mærke akkurat forbi Tesla og op på en samlet 10. plads.
”Et skelsættende øjeblik for Europas bilmarked,” siger analytiker Felipe Munoz fra Jato Dynamics, der har indsamlet de europæiske salgstal, om udviklingen.
”Betydningen er enorm. Særligt når man tænker på, at Tesla har været førende på det europæiske marked for elbiler i årevis, mens BYD først officielt begyndte at sælge biler udover Norge og Holland i 2022,” uddyber Munoz.
Modbeviser Musk
Forskellen i biler er beskeden. BYD solgte kun 66 flere elbiler end Tesla i april, men det var altså nok til at overhale den engang så dominerende amerikanske elbilgigant.
Udviklingen understreger den massive nedtur Tesla har været på, siden direktøren for det hele, Elon Musk, kastede sig ind i amerikansk politik som rådgiver for præsident Trump.
Ikke desto mindre hævdede Elon Musk forleden, at ”salgstallene nu er stærke, og vi ser ikke problemer med efterspørgslen.” De nyeste tal Jato Dynamics fortæller den stik modsatte historie.
VW vinder frem
Mens Tesla taber og BYD accelererer, ligner en tredje bilproducent den helt store vinder i Europa.

VW-koncernen brager frem med elbiler fra flere af sine mærker. VW alene solgte 23.514 elbiler i april – en massiv fremgang på 61 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.
Koncernens tjekkiske Skoda-mærke stak helt af med en fremgang på mere end 200 pct. Modellen Elroq blev tilmed Europas mest solgte elbil i april med 7.998 biler. Audi og Cupra, også en del af VW-familien, gik henholdsvis 48 og 133 pct. frem.
Uden for VW-koncernen kan mærker som Renault, Ford, Citroën, Opel og Mini også glæde sig over massiv fremgang for deres elbiler.
Blandt kineserne beviser især Xpeng med en fremgang på 268 pct., at importtold ikke holder de kinesiske bilproducenter fra fadet i Europa.
De 25 mest solgte elbil-mærker i Europa i april
Placering | Mærke | Antal | Udvikling |
1 | Volkswagen | 23,514 | +61% |
2 | BMW | 14,867 | +5% |
3 | Skoda | 13,598 | +214% |
4 | Audi | 11,958 | +48% |
5 | Renault | 10,328 | +58% |
6 | Kia | 9,101 | +55% |
7 | Mercedes | 8,739 | -1% |
8 | Volvo | 7,768 | -43% |
9 | Hyundai | 7,346 | +20% |
10 | BYD | 7,231 | +169% |
11 | Tesla | 7,165 | -49% |
12 | Peugeot | 7,082 | -4% |
13 | Ford | 6,539 | +240% |
14 | Cupra | 6,536 | +133% |
15 | Citroen | 6,133 | +246% |
16 | Opel | 4,894 | +65% |
17 | Mini | 3,912 | +190% |
18 | MG | 3,443 | -37% |
19 | Toyota | 2,998 | +24% |
20 | Polestar | 2,850 | +44% |
21 | Porsche | 2,759 | +309% |
22 | Fiat | 2,623 | -29% |
23 | Dacia | 2,252 | +135% |
24 | Xpeng | 1,649 | +268% |
25 | Leapmotor | 1,426 | ny |
Kilde: Jato Dynamics