Solid state batterier ligner fremtiden for elbiler – koreansk firma mener, at de kan slå kineserne på teknologien ved at benytte ’poser’.
Du har hørt det mange gange før: Lige om lidt kommer solid state batterier – på dansk faststof-batterier – og giver elbiler markant længere rækkevidde og hurtigere opladning med et snuptag. Solid state bliver det endelige gennembrud for elbiler og vil forandre bilindustrien for altid.
Forventningerne er enorme, og både batteri- og bilproducenter har kastet sig ud i et milliard-dyrt kapløb om at komme først.
Genvej til at slå Kina
Blandt dem er koreanske SK On, der tilmed mener, at satsningen på solid state batterier kan være en genvej til at slå selv de fremadstormende kinesiske konkurrenter.
”Når solid state batterier kommer, bliver det helt sikkert i form af poseceller (pouch cells, red.), hvor vi har et teknologisk forspring. Det kan blive et våben, der kan hjælp os med at slå Kina,” siger research- og udviklingschef Park Kisoo i SK On i et interview med Bloomberg.
Blød, fleksibel og let
I pouch cells – posebatterier – er selve batteriet ikke pakket ind i en stålbeholder. Som navnet fortæller, befinder cellen sig inde i slags pose eller blød beholder, der er fleksibel og let at forme efter behov. Poseceller sparer også vægt, fordi man ikke pakker hver enkelt celle ind.

Ulempen er, at ’poserne’ er udsatte for stød, ligesom de kan udvide sig ukontrolleret ved høj varme. I en elbil vil man derfor pakke pouch cells i en stor metalkasse, som vi allerede kender det fra andre batterityper.
Teknikken kendes f.eks. fra en af verdens mest udbredte elbiler, Nissan Leaf, som SK On har leveret pouch cell-batterier til. SK On har altså mange års erfaring med poseceller. Det nye er, at koreanerne også vil bruge dem til solid state batterier – og mener, at det kan give dem en fordel.
Massiv konkurrence
Men trods selvsikkerheden kan SK On se frem til massiv konkurrence. Flere kinesiske batteriproducenter fremstiller allerede såkaldt semi solid state batterier. Bilmærket Nio kører allerede med dem, og for nylig sagde MG, at de kommer først med semi solid state batteri i en kompakt og billig elbil, den kommende MG4.
Vestlige bilproducenter er også godt med. Mercedes tester allerede solid state batterier, og Stellantis følger trop næste år i deres elektriske muskelbil Dodge Charger Daytona EV. BMW er tilsyneladende et mulehår foran: Allerede i maj kunne tyskerne afsløre, at de tester solid state batterier i en i7.
Kendte batterier bliver bedre
Det er alt sammen tegn på, at solid state batterier nærmer sig.
Ikke desto mindre mener flere eksperter og bilproducenter, at kendte batterityper som litium ion har et kæmpe forbedrings-potentiale. Som sådan er der ingen grund til at vente på solid state teknologien. Når ’superbatteriet’ endelig kommer, vil de eksisterende batterier være så gode, at der snarere bliver tale om en trinvis forbedring end et egentligt teknologi-spring, når vi skifter til solid state batterier.