Test: BMWs elektriske topmodel bliver bare bedre med alderen

biltest bmw iX

BILTEST: BMW iX er fire år gammel, men gennemførte løsninger og opdateret teknologi holder flagskibet flot flydende.

Hvilken bil?

BMW iX er det tyske mærkes elektriske flagskib - i hvert fald vurderet på teknologi og præstationer, selv om limousinen i7 er dyrere. 

iX er en af de ‘heltebiler’, som BMW hiver op af hatten med jævne mellemrum. Biler, hvor ingeniørerne præsenterer det nyeste og ypperste, og designerne får frie hænder. Gerne til at provokere, som det også har været tilfældet med iX. Den næsten fem meter lange SUV var f.eks. først med en nyfortolkning af BMWs ikoniske nyreformede grill, der blev placeret på højkant. Hvilket i øvrigt bare er et nik til historiske modeller som 303, 503, 1500 og CSi.

Mange hidsede sig op over grillen på iX, men som det ofte er med BMWs mest kontroversielle designs, bliver de bedre med alderen. BMW iX ser efter vores mening stadig moderne ud, selvom den blev lanceret i 2021. Teknisk er iX kraftigt forbedret med større batterier, rækkevidde helt op til 700 km og nyeste software.

Her tester vi den næststørste udgave xDrive60 Fully Charged med firehjulstræk, 400 kW og et kæmpe batteri på 109 kWh, der giver 660 km rækkevidde. Prisen er 850.000 kr., men så er det inklusive alt i udstyr.

Vidste du at?

Vi bliver ved grillen, der ifølge BMW er i stand til at reparere mindre skrammer af sig selv. Da iX er en elbil, er grillen helt lukket og skjuler et væld af sensorer og kameraer, der bl.a. benyttes til de aktive køreassistenter. Selv-helingen skal sikre, at sensorerne altid kan ‘se’ optimalt.

Selv om iX er en velvoksen basse - rigtigt husket, der var også kritik af de bredhoftede former - har den en ekstrem lav luftmodstand på 0.25. Det er vildt for en næsten to meter bred og 1,7 meter høj SUV. Ifølge BMW øger alene det vindglatte karrosseri rækkevidden med ca. 60 km.

Motorhjelmen kan kun åbnes på værksted. Skal du hælde sprinklervæske på, sker det ved at åbne BMW-logoet…

Elmotorerne i iX er femte generation og roterer udelukkende ved hjælp af elektricitet. Dermed slipper man for at bruge det sjældne metal kobolt, der dog indgår i bilens enorme litium-ion batterier. BMW hævder, at 93 pct. af strømmen, der tilgår elmotorerne, omsættes til fremdrift.

En anden specialitet ved iX er, at chassiset er delvist bygget af kulfiber - i øvrigt lige som BMWs første, dedikerede elbil, iX3. Det øger på samme tid stivheden og reducerer vægten.

Hvordan er førerpladsen?

Som vi kender det fra BMWs øvrige elbiler består førerpladsen af en enorm, buet skærm, der både indeholder speedometer og en infotainmentskærm til navigation, lyd og apps. Du kan både trykke og swipe på skærmen, og der er genvejstaster på armlænet midt i bilen. Her finder du også BMWs såkaldte iDrive controller - et rundt dreje-, vippe- og klikke-hjul, der faktisk gør det nemmere at betjene systemet, men du kører. På den måde er iX hyper-avanceret, men når du lærer menuer og kommandoer og kende, er den langt mere intuitiv at betjene end f.eks. den meget skærm-orienterede Volvo EX90, som vi testede i sidste uge.

Selve førerpladsen er typisk BMW. Og det vil sige med et perfekt forhold mellem sæde, rat og pedaler, hvor du kan komme tæt på det næsten lodrette rat og dermed opnå optimal kontrol med bilen. Sæderne er sofa-store, nærmest opulente i stilen som resten af bilen. Her kan du sidde i timevis - godt hjulpet af både varme, køl og indbygget massage. Du er ikke i tvivl: iX er en ‘drivers car’, født til lange stræk. 

Hvordan opleves kabinen?

Mens vi var noget skuffede over finishen i i5, virker iX anderledes premium på den velkendte BMW-facon. Der er kælet for det indvendige design, der ikke ligner andre bilers, og alting virker solidt og velfungerende. Lige med undtagelse af de indvendige dørhåndtag, som du aldrig er i tvivl om er af plastic pyntet med metallak.

BMW bliver aldrig mestre i pladsudnyttelse, men med fem meter mellem kofangerne og tre meter mellem akslerne er der rigelig plads på for- og bagsæder. På bagerste række sidder du overraskende godt, fordi sædet er vinklet, så det støtter under lårene - det modsatte er problemet i mange elbiler med batterier under gulvet.

Bagude er bagagerummet regulært og beklædt med lækre tæpper. Du skal dog inddrage det relativt store kælderrum, for rigtigt at kalde det rummeligt. Men igen, trods størrelsen er iX en luksusbil til familien på fire - ikke en praktisk familieflytter.

Er sikkerheden i orden?

BMW iX blev crashtestet af Euro NCAP i 2021. Siden er crashtesten skærpet, men det tager ikke noget fra BMW iX, der klarede sig særdeles flot for fire år siden og fik den samlede bedømmelse fem ud af fem stjerner.

Selve bilen, der er delvis bygget af kulfiber, er yderst solid og beskytter sine passagerer til UG på alle pladser og ved alle typer af sammenstød. Også den aktive sikkerhed er i top. Den automatiske nødbremse, vognbaneassistent og adaptive fartpilot, der også hjælper med vognbaneskift, fungerer perfekt. Det var også vores oplevelse i testugen, der bekræftede, at BMW er blandt de bedste, når det gælder assisteret motorvejskørsel.

Kun på ét punkt løfter Euro NCAP pegefingeren: BMW iX er “aggressiv” i sammenstød med andre biler. Det giver næsten sig selv i en bil, der både er høj og vejer over 2,5 ton. Som vi bemærkede i sidste uges test af den tilsvarende Volvo EX90, kan el-SUVere blive så store, at de reelt er “asociale” i trafikken: Sikkerheden er kun god for passagerer inde i bilen - risikoen stiger for alle andre. Spørgsmålet er, om man skal udligne det, f.eks. gennem højere afgifter på de største og tungeste elbiler?

Hvordan kører den?

BMW bryster sig af ‘Freude am Fahren’ - glæden ved at køre. iX er ingen undtagelse. Med en kampvægt på 2,5 ton og SUV-højde taler vi ikke klassisk BMW-køremaskine, som vi forbinder det med 3-serien. Snarere langturskomfort med et lavt støjniveau og en evne til at glatte de fleste ujævnheder ud, før de trænger igennem til kabinen. Fully Charged-udstyret omfatter gigantiske 22-tommer hjul, og de slår sig lidt på de mest skarpe ujævnheder. Det lever vi med, for det er med til at give iX noget køredynamik, når vejen slår et sving. Sammenlignet med sidste uges lige så store Volvo EX90, er komforten næsten lige god i iX, der til gengæld kan placeres med langt større præcision på vejen end Volvoen. BMW iX styrer til alle tider mere fladt og præcist og opleves som mindre og lettere end den er. Det gør den til noget særligt i klassen blandt de helt store SUVere.

Hvordan er motor og opladning?

Med to motorer med tilsammen 400 kW (544 hk) og træk på alle fire har BMW iX et overlegent kraftoverskud. Uanset om du accelererer fra grønt lys eller under en overhaling på landevej, har du kræfter ad libitum. Og holder du speederen nede på en tysk Autobahn - vi var der - fortsætter accelerationen uden tøven op til 200 km/t, hvor elektronikken siger stop. Undervejs hører du ikke elmotorerne, men fornemmer bare farten som øget vindstøj og et tungt pres tilbage i sædet. Så kræfter, det er bare noget man har i iX.

Med fire år på samvittigheden kører iX med traditionel 400 volt-teknologi. Max-effekten i en lynlader er 195 kW, men ladekurven er dejligt flad. Selv ved mere end 80 pct. på batteriet tog det fortsat imod 75-80 kW. Dermed kan du lade 10-80 pct. på en god halv time. OK for et batteri på hele 109 kWh netto, men BMWs kommende Neue Klasse af elbiler bliver markant hurtigere.

Mere imponerende er forbruget. BMW lover 5,2 km pr. kWh - vi nåede 4,9 km pr. kWh i testugen, der overvejende blev kørt på motorveje med op til 130 km/t. I sommerhalvåret giver det en rækkevidde på 530 km - flot for så stor en elbil.

Passer prisen?

BMW iX koster så meget, at de færreste har råd til den. Men sammenlignet med konkurrenterne og BMWs normale prissætning, er iX nærmest ‘billig’.

Det skyldes formentlig at BMW efterhånden har afskrevet udviklingsomkostingerne - bilen er i hvert fald blevet billigere over tid. Samtidig kaster BMW - højst usædvanligt - nærmest udstyret i grams i Fully Charged-udgaven. Navnet lyver ikke - her er alt i udstyr, selv metallak og eldrevet anhængertræk. Det eneste, vi kan komme i tanker om er soltag - og det findes ikke umiddelbart på listen over ekstraudstyr.

Hvis du kan undvære lidt af udstyret - uden at bilen bliver skrabet - kan du endda ‘nøjes’ med M Sport-udgave med samme potente drivline til 780.000 kr. Det er en besparelse på 70.000 kr., der tilmed øger rækkevidden til 688 km og indeholder de 21-tommer hjul, der efter vores mening klæder iX bedre - både visuelt og på komforten.

Priserne er et udtryk for, at den kommende Neue Klasse vil være iX teknologisk overlegen og billigere. Det kan øge værditabet på iX, og derfor skal den også være økonomisk attraktiv nu.

Er der alternativer?

Volvo EX90 koster en god million kr., hvis den skal matche BMW iX på power og plads. Så har den også syv sæder, men ofrer enhver form for køredynamik til fordel for komfort. EX90 er også væsentligt sværere at betjene end iX.

Mercedes EQE SUV minder mere om BMW iX og er tilmed billigere til 690.000 kr. Så må du dog ‘nøjes’ med en 350 4Matic AMG Edition med 235 kW, firehjulstræk og 559 km rækkevidde. Skal den matche på power, hedder den AMG 53 4Matic med vilde 460 kW og koster lige så vilde 1.463.000 kr.

Audi Q6 e-tron Quattro Ultra til 760.000 kr. har også firehjulstræk, men nøjes med 285 kW og 569 km rækkevidde. Til gengæld har Audien hurtigere lynladning med moderne 800 volt-teknologi.

Porsche Macan 4S er den meget sportslige udgave af søsterbilen Audi Q6, som den deler firehjulstræk og 800 volt teknologi med. Med 330 kW koster den fra 890.000 kr. og er lidt mindre og dårligere udstyret end BMW iX. 

Konklusion:

For: Komfort, køregenskaber, power, teknologi, moderat forbrug.
Imod: 400 volt, kun to års garanti.
Hvilkenbil siger:

Af alle de enorme, elektriske SUVere, der lider af overvægt, er BMW iX den mindst tunge og mest velkørende. Det giver masser af plusser i vores karakterbog, der også indeholder roser til betjening, finish, komfort og byggekvalitet. Den fire år gamle iX er simpelthen blevet bedre med alderen. Vi står klar med fem store stjerner - men fratrækker den femte, fordi BMW stædigt nøjes med to års garanti. Den går ikke anno 2025, hvor forbrugere vil have tryghed, når de investerer i ny, kostbar el-teknologi. 

FAKTA: BMW iX xDrive60 Fully Charged

Pris: 850.000 kr. (iX fås fra 700.000 kr.)
Anslået kontantrabat: * 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (bil/rust): 2 år/12 år
Garanti (batteri): 8 år (160.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 af 5 stjerner (2021)
Antal airbags: 9
Længde/bredde/højde: 497/197/170 cm
Akselafstand: 300 cm
Bagagerum: 500/1.750 liter
Vægt: 2.580 kg
Anhængervægt: 750/2.500 kg m. bremse
Batterikapacitet : 109 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 660 km
Forbrug: 5,2 km/kWh
Forbrug i test: 4,9 km/kWh (20-24 gr., tørt, overvejende motorvej op til 130 km/t)
Ladeevne: Op til 195 kW DC/22 kW AC
Opladningstid: 35 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), knapt 6 timer (0-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt/moment: 400 kW (544 hk), 765 Nm, firehjulstræk
0-100 km/t: 4,6 sek
Topfart: 200 km/t

Særligt standardudstyr:

Metallak, M Sport-interiørdesign, 22” alufælge, M multifunktions-sportssæder for med aktiv sædeventilation og massage, M læderrat med varme, M Sport-eksteriørdele, ekstra tonede ruder bag, elektrisk anhængertræk, BMW nyrer med Iconic Glow, 22 kW-opladning, Driving Assistant Professional, Parking Assistant Professional, adaptive LED-forlygter med fjernlysassistent, Harman Kardon surround sound-system, BMW Live Cockpit Professional, Connected Package Professional, trådløs opladning af mobiltelefonen, alarm. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here